Kolej dla metropolii

YZ, PAP
opublikowano: 12-11-2017, 22:00

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia może mieć własną kolej. Należące do województwa Koleje Śląskie (KŚ) przygotowały koncepcję stopniowego tworzenia Kolei Metropolitalnej.

W pierwszym etapie zwiększyłaby się liczba pociągów na niektórych liniach. Według Wojciecha Dingesa, prezesa KŚ, najpierw na trasie Gliwice — Dąbrowa Górnicza — Ząbkowice, na której w przyszłym roku ma być 36 par połączeń, można by uruchomić jeszcze 10 par, dzięki czemu pociągi kursowałyby co 15 minut. Potem na linii Katowice — Tarnowskie Góry można by zwiększyć liczbę par pociągów do 17 wobec 11 w przyszłorocznym rozkładzie (kursy co pół godziny). Analizowane ma też być przywrócenie przewozów na trasie Bytom — Gliwice (10 par pociągów) i przewozy na linii Katowice — Sławków — Olkusz (10 par; dzisiaj 4 należące do Polregio). Po odbudowie przez PLK linii do lotniska Katowice (między Tarnowskimi Górami i Zawierciem) mogłoby tam jeździć 12 par pociągów Kolei Metropolitalnej. Powstałaby też kolejowa obwodnica Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego na istniejącej infrastrukturze. Jako założenia rozwoju Kolei Metropolitalnej prezes wymienił wspólny bilet z komunikacją miejską, dodatkowe przewozy poprzez „dogęszczenie” obecnych i nowe relacje, tworzenie przystanków lub ich przenoszenie, tworzenie węzłów komunikacyjnych, odtwarzanie infrastruktury, dodatkowy tabor, harmonizację sieci połączeń komunikacji miejskiej i kolei. Obok porozumień z samorządami i zarządcą infrastruktury (spółką PKP PLK) realizacja pomysłu wymagałaby też większych zakupów taboru.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: YZ, PAP

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Samorządy / Kolej dla metropolii