Rosnąca konkurencja na rynku zmusza przedsiębiorców do szybkiego i sprawnego podejmowania decyzji i optymalizacji procesów biznesowych. Dlatego coraz uważniej przyglądają się rozwiązaniu unified communication (UC), które pozwala sprawnie zarządzać projektami nawet z drugiego końca świata.
— Jedną z zalet UC jest możliwość organizowania konferencji on-line, które gromadzą w jednym wirtualnym miejscu i czasie partnerów biznesowych lub pracowników — mówi Witold Kempa, prezes firmy interaktywnej Netizens.
Wiele opcji
Oferta komunikacji zintegrowanej jest bardzo zróżnicowana. W 2012 r. firma Integrated Solutions zaproponowała klientom Unified Communication as a Service (UCaaS,) czyli ujednoliconą komunikację „z chmury”.
— Pracownicy korzystający z tabletów lub smartfonów z zainstalowaną aplikacją Jabber pozostają w zasięgu firmowej sieci bez względu na to, gdzie przebywają. Nie tracą czasu na dojazd do biura, by wziąć udział w tele- czy wideokonferencji, ponieważ mogą zrobić to zdalnie za pomocą własnego urządzenia mobilnego. Zaoszczędzony w ten sposób czas przeznaczają na wykonanie kolejnych zadań, co przekłada się na efektywność ich pracy. UCaaS to również oszczędność pieniędzy, ponieważ połączenia są bezpłatne — opisuje usługę Jarosław Modrzewski, dyrektor rozwoju segmentu UC w Integrated Solutions. Oferta UC Netii powiększyła się natomiast o produkt, integrujący najnowsze rozwiązanie Microsoftu — Lync 2013 z usługą telefoniczną Netii. Technologia jest dostępna w modelu hostowanym.
— Koszt zakupu podstawowej licencji dla jednego użytkownika to 17 zł netto, a pełnej — 40 zł netto miesięcznie. Do ceny należy doliczyć standardowy koszt numeru telefonicznego — mówi Tomasz Groń, dyrektor ds. rozwoju sprzedaży w Netii.
Producenci oferują również rozwiązania, dzięki którym odbiorcy wiadomości głosowych nagranych na pocztę mogą odbierać je za pomocą komunikatów tekstowych.
— Mogą też zmieniać sposób porozumiewania się np. z trybu tekstowego na połączenie głosowe lub wideo. Jeżeli okaże się to niewystarczające, można przejść do trybu wspólnej pracy nad dokumentem — wyjaśnia Aleksander Klessa z NextiraOne Polska.
Przezorny — zabezpieczony
Przedsiębiorcom zainteresowanym wdrożeniem UC eksperci radzą zwrócić uwagę, czy oferowany przez producenta system jest kompatybilny z używaną infrastrukturą i czy zawiera niezbędne elementy umożliwiające optymalizację kosztową i komunikacyjną.
— Kompleksowa oferta systemu powinna zawierać różnej klasy telefony stacjonarne obsługujące wideo, terminale wideo do sal konferencyjnych i dla menedżerów, telefony komórkowe oraz komunikator biznesowy, dzięki któremu można wymieniać pliki, czatować, organizować spotkania online i współdzielić ekran. Jeśli oferta obejmuje tylko wybrane elementy systemu, to trzeba uwzględnić jego integrację z innymi elementami, które tworzą rozwiązanie: telefonami stacjonarnymi i terminalami wideo innych producentów, a także z systemami operacyjnymi komórek używanych przez pracowników w firmie — tłumaczy Jarosław Modrzewski.
Ostrożność „mikrusów”
Andrzej Zdrojek, dyrektor działu wsparcia sprzedaży Siemens Enterprise Communications, mówi, że jeszcze niedawno niepewna sytuacja gospodarcza zmuszała firmy do opóźniania lub wstrzymywania inwestycji w nowoczesne technologie.
— Stan zawieszenia nie mógł jednak trwać zbyt długo, ponieważ przedsiębiorstwom potrzeba narzędzi, które zwiększą efektywność ich pracy. W ostatnim roku sprzedaż rozwiązań UC znacznie wzrosła. Nie musimy się już wstydzić porównania z państwami zachodnimi — uważa Andrzej Zdrojek. Na zastosowanie komunikacji zintegrowanej ciągle jednak decydują się głównie korporacje, zwykle z doświadczeniem pozyskanym od spółek — matek.
— Takie firmy są nie tylko świadome korzyści, jakie niesie UC, ale również przygotowane technologicznie i organizacyjnie do zmian — wyjaśnia Jarosław Modrzewski. Nieco inaczej jest w małych przedsiębiorstwach, które nadal nie są świadome korzyści i oszczędności, jakie daje właściwe zarządzenie komunikacją. — Polska jest jednak jednym z najbardziej rozwiniętych państw naszego kontynentu pod względem dostępu do szybkiego mobilnego internetu, a to stwarza idealne warunki do szybkiego rozwoju powszechnej współpracy wideo i całego sektora UC. Co więcej, nasz kraj przyciąga liczne inwestycje, szczególnie z sektora IT, usług biznesowych i finansów. Aby tworzone przez nie centra były efektywne, muszą być bardzo dobrze skomunikowane z centralami za granicą — sumuje Olgierd Madej, dyrektor sprzedaży na Europę Wschodnią i kraje bałtyckie w Polycomie.
Dobre rokowania. Choć najmniejsze firmy nadal nie są świadome korzyści, jakie daje właściwe zarządzenie komunikacją, to Polska pod względem dostępu do szybkiego mobilnego internetu jest jednym z najbardziej rozwiniętych państw Europy, a to stwarza idealne warunki do szybkiego rozwoju powszechnej współpracy wideo i całego sektora UC — mówi Olgierd Madej, dyrektor sprzedaży na Europę Wschodnią i kraje bałtyckie w Polycomie.