Krajowi potentaci

MAZ
opublikowano: 2007-08-27 00:00

Sprzedaż piwa w 2006 r. w porównaniu z poprzednim wzrosła o blisko 7 proc., osiągając 32,4 mln hektolitrów.

Sprzedaż piwa w 2006 r. w porównaniu z poprzednim wzrosła o blisko 7 proc., osiągając 32,4 mln hektolitrów.

Taki wynik daje nam piąte miejsce w Europie i dziesiąte na świecie. Według danych Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie, pierwsze miejsce zajmuje u nas, należąca do międzynarodowej grupy SABMiller, Kompania Piwowarska (KP), która w 2006 r. miała ponad 38 proc. udziału w rynku. Należą do niej Lech Browary Wielkopolskie, Tyskie Browary Książęce, białostockie Dojlidy, Palm Breweries i kielecki Browar Belgia (marki Wojak, Frater, Gingers). W minionym roku finansowym, zakończonym 31 marca 2007 r., przychody KP sięgnęły 4,4 mld zł, a zysk netto — 693 mln zł. W tym czasie firma sprzedała blisko 13 mln hl piwa, o 13 proc. więcej niż rok wcześniej. Jej najpopularniejsze marki to Tyskie, Lech i Żubr.

Na drugim miejscu z 3,16 mld zł przychodów, 331 mln zł zysku netto i produkcją około 11 mln hl piwa jest, należąca do Heinekena, Grupa Żywiec. W jej skład wchodzą Zakłady Piwowarskie w Żywcu oraz browary w Elblągu, Leżajsku i Warce. Ich najbardziej znane piwa to: Żywiec, Warka, Tatra i Heineken.

Trzecie miejsce należy do duńskiego Carlsberga, właściciela browarów w Brzesku, Sierpcu i Szczecinie (marki Harnaś, Carlsberg, Kasztelan, Bosman, Piast). Ma on około 14 proc. rynku (ponad 4 mln hl piwa). Jego przychody w 2006 r. wyniosły 1,3 mld zł.

Czwarty, z kilkuprocentowym udziałem w rynku, jest Royal Unibrew (marki: Brok, Strzelec, Kanclerz, Rybnicki, Faxe). Ma browary w Koszalinie, Jędrzejowie, Lublinie (Perła) i w Łomży. Produkuje 1 mln hl piwa rocznie, a jego przychody w 2006 r. wyniosły 56,3 mln zł.

Wydatki producentów piwa na reklamę w telewizji w zł

I-VI 2006 VII-XII 2006 I-VI 2007

Browar Dojlidy 7315

Grupa Żywiec 79 548 110 45 780 830 75 696 600

Browar Belgia 13 878 993 4 284 609 2 199 050

Browary Lubelskie 1 063 590 1 397 550

Kompania Piwowarska 33 801 304 38 470 295 47 552 024

Zakł. Piwowar. Głubczyce 24 915 3190

Gosser 144

Browar Łomża 1200 4 357 040

Carlsberg Polska 35 104 005 14 038 378 27 707 647

Arany Aszok 680

Browar Braniewski 148 295

Razem 163 422 941 108 331 892 153 310 931

Źródło: TNS OBOP

Wydatki browarów na reklamę piwa w różnych mediach w I półroczu 2007 w zł

Razem 175 699 217

Telewizja 153 310 931

Radio 1 343 192

Gazety 3 064 290

Magazyny 4 822 979

Kina 13 157 825

Źródło: Export Monitor