Kratki zostają

Marcin Bołtryk
29-10-2009, 00:00

Nareszcie dobra informacja. W zeszłym tygodniu rząd podjął decyzję o utrzymaniu prawa do odliczenia VAT od aut z tzw. kratką.

Decyzja rządu pozytywnie wpłynie na branżę

Nareszcie dobra informacja. W zeszłym tygodniu rząd podjął decyzję o utrzymaniu prawa do odliczenia VAT od aut z tzw. kratką.

Najwięcej ograniczeń podatkowych dotyczących branży Car Fleet Management kryje się w przepisach o podatku od towarów i usług. Jest jednak szansa, żeby chwilowe ożywienie, spowodowane czasowym przywróceniem możliwości odliczania VAT od aut z kratką, zmieniło się w długofalowy bodziec dla branży leasingowej. Rada Ministrów odrzuciła projekt resortu finansów, który zakładał zawieszenie tego prawa od 2010 r.

Można odliczać

Opracowany przez MF projekt założeń do nowelizacji ustawy o VAT miał zmienić zasady odliczenia podatku od paliwa wykorzystywanego do samochodów służbowych. Po ich wprowadzeniu nieopłacalny mógł się stać zakup aut z kratką. 22 grudnia 2008 r. Europejski Trybunał Sprawiedliwości w Luksemburgu (ETS) uznał, rozpatrując sprawę spółki Magoora, że polskie regulacje VAT są niezgodne z unijnymi. Wyrok umożliwił odliczanie VAT od paliwa do samochodów z kratkami.

Zgodnie z zamiarem MF firma kupująca samochód o masie do 3,5 tony mogłaby odliczyć 60 proc. zawartego w cenie podatku VAT, nie więcej jednak niż 6 tys. zł. Zawieszone miałoby być prawo do odliczenia VAT od paliw do samochodów osobowych. Prawo do odliczenia miałoby przysługiwać tylko w przypadku niektórych aut do 3,5 tony, np. typowych pojazdów dostawczych czy busów. Nowe przepisy miałyby obowiązywać czasowo, od początku 2010 r. do końca 2012. Zdaniem MF zmiany miały dać rocznie fiskusowi około 1,3 mld zł. Ale tak się nie stanie.

— Utrzymanie w 2010 r. możliwości odliczenia pełnego VAT od kupowanych na działalność gospodarczą samochodów osobowych z homologacją ciężarową w znacznym stopniu wpłynie na wzrost sprzedaży samochodów w Polsce. Będzie to pewnego rodzaju zachęta dla tych klientów, którzy w 2009 r. ze względu na szeroko pojęty kryzys europejski wstrzymali się z decyzją zakupową nowego środka transportu — mówi Piotr Ozimski, menedżer do spraw sprzedaży w spółce Inchcape Motor, która jest dilerem BMW.

Utrzymanie możliwości pełnego odliczenia VAT od pojazdów osobowych z homologacją ciężarową ma największy wpływ na samochody drogie. Im droższy pojazd, tym wyższa osłona podatkowa, a co za tym idzie — większe korzyści finansowe dla potencjalnego nabywcy.

— W krótkim przedziale czasu tego typu "stymulacja" sprzedaży jest wystarczająca. Niemniej Polska jako kraj leżący w centrum Europy powinna przygotować systemowe rozwiązania prawne, które umożliwiłyby przedsiębiorcom zaliczanie wydatków związanych z nabyciem i użytkowaniem pojazdów wykorzystywanych w działalności gospodarczej do kosztów uzyskania przychodu. Tylko takie długofalowe rozwiązania pozwolą na tyle pobudzić popyt wewnętrzny, aby sprostał wyzwaniom związanym z kryzysem finansowym — podkreśla Piotr Ozimski.

Stabilności!

Najwięcej zamieszania spowodowały w tym roku zmiany interpretacji przepisów, regulujących zasady odliczanie podatku VAT od aut służbowych oraz od paliwa do nich. Po wyroku ETS Ministerstwo Finansów wydało interpretację przepisów, zgodnie z którą przedsiębiorcy znów mieli możliwość pełnego odliczania VAT od pojazdów z kratką. Jednak już kilka miesięcy później pojawiły się zapowiedzi zmian w przepisach dotyczących podatku od towarów i usług. Miały one na kolejne trzy lata zablokować możliwość pełnego odliczenia VAT w przypadku zakupu auta z kratką i paliwa do takiego samochodu. Zawieszone miało być również prawo do odliczenia VAT od paliw do samochodów osobowych.

— Odrzucenie projektu, który miał pierwotnie wejść w życie z początkiem 2010 r., jest bardzo dobrą wiadomością zarówno dla branży leasingowej, jak i dla samych przedsiębiorców. Niektóre firmy zdecydowały się pospieszyć z leasingiem aut przed końcem roku ze względu na planowane zmiany przepisów. Mam nadzieję, że projekty dalszych zmian również zostaną odłożone. Utrzymanie obecnych zasad odliczania podatku VAT pozwoliłoby firmom na długofalowe planowanie dużo korzystniejszych zakupów flotowych — mówi Artur Sulewski, ekspert Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów i dyrektor handlowy LeasePlan Fleet Management.

Marcin Bołtryk

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu