Kredyt bankowy – wartość dodana dla małych i średnich firm?

Andrzej Rosiek
opublikowano: 21-11-2011, 00:00

Finanse MSP

Budowa relacji z firmą opiera się najczęściej na stworzeniu dopasowanej do potrzeb i możliwości oferty produktowej czy kredytowej. Banki wymagają od klientów różnej dokumentacji, uzależnionej od okresu prowadzenia działalności oraz wymaganych zabezpieczeń dla kredytu.

Rynek opiera się na zaufaniu — banki muszą zaufać klientowi, aby podjąć decyzję o tym, czy przyznać mu kredyt. Tak samo firmy, sprzedając towar na kredyt kupiecki, wierzą swoim kontrahentom.

W banku klient dostanie kredyt wtedy, gdy przedłoży razem z wnioskiem rzetelne dokumenty formalno-prawne, czy to w formie papierowej, czy też elektronicznie oraz gdy posiada zdolność kredytową. Nie ma tu żadnej nieznanej filozofii. Powstaje jednak pytanie: jaka jest wartość dodana dla klienta z otrzymania dodatkowych pieniędzy, kredytu?

Poza korzyściami, takimi jak poprawa płynności oraz współfinansowanie inwestycji, kredyt daje korzyści w postaci budowania długoterminowej historii kredytowej w banku, wzmocnienia wiarygodności handlowej i rynkowej przedsiębiorstwa oraz oczywiście finansowe, przynoszone przez każdą dodatkowo zainwestowaną złotówkę. Przede wszystkim korzyścią nie do przecenienia jest wzmocnienie wzajemnego zaufania pomiędzy bankiem i klientem.

To właśnie wzajemne zaufanie, tak w dobrych, jak i w trudnych czasach, jest „pomostem” łączącym obie strony, bank i klienta w celu znalezienia optymalnego rozwiązania finansowego. Relacja ta pozwoli w przyszłości wyjść z korzyścią dla obu stron z każdej, nawet najtrudniejszej sytuacji.

W bankach, w których klienci MSP mają już swój rachunek, prowadzą bieżące obroty oraz posiadają historię kredytową, czas otrzymania kredytu i jego cena idą w parze. Rozległa wiedza o kliencie i długa współpraca przyczyniają się do szybszego procesu oceny wniosku kredytowego, a ponadto cena kredytu może być atrakcyjniejsza.

Konkluzja: warto inwestować w budowanie wzajemnego zaufania i budowanie długofalowej współpracy, gdyż właśnie ono daje zawsze dodatkowe korzyści. Korzyści dla banku, a przede wszystkim dla małego i średniego biznesu.

Andrzej Rosiek

Zastępca Dyrektora Departamentu Sprzedaży Instytucjonalnej Banku Pocztowego

Materiał partnera cyklu

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Andrzej Rosiek

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy