Kody kreskowe stały się jednym z najbardziej użytecznych nośników informacji. Umożliwiają identyfikację wielkości i zawartości jednostek logistycznych dla potrzeb przechowywania i transportu. Dzięki odpowiednio zaprogramowanemu systemowi możliwe jest dziś śledzenie drogi przesyłki od nadawcy do adresata.
Kody znalazły zastosowanie przede wszystkim w magazynach. Natychmiastowa identyfikacja towaru i jego lokalizacja pozwala na precyzyjne planowanie dostaw oraz ograniczanie kosztów obsługi magazynu, a to jest często warunkiem przetrwania firmy logistycznej.
— Kody stosuje się do oznakowania opakowań używanych w gospodarce magazynowej i spedycji towarowej. Dzięki nim przeprowadza się identyfikację niezbędną do przyjmownia i wydawania towarów z magazynu, komplementacji dostaw, przesunięć międzymagazynowych oraz inwentaryzacji. Coraz częściej systemy wykorzystują sieć bezprzewodową. Technologię tę opracowano w celu szybkiego i bezpiecznego przesyłania danych w każdych warunkach — mówi Jarosław Ćwikła, prezes BCS Polska.
Systemy, projektowane tak aby w przyszłości można je było łatwo rozbudować, działają w oparciu o przenośne terminale radiowe lub przystosowane do pracy na wózkach widłowych. Sieć radiową można wykorzystywać przy inwentaryzacji, kompletowaniu wysyłki, przejęciu czy przesunięciu towaru.
Kolejnym urządzeniem wykorzystywanym w logistyce są skanery kodów, które pozwalają na automatyczne wczytywanie danych do systemu. Kod kreskowy zawiera informacje o zawartości przesyłki, czasie dostawy, nadawcy i miejscu składowania towaru. System myli się statystycznie tylko raz na 3 mln znaków.
Pracę firmy usprawnia również nanoszenie kodów na dokumentach.
— List przewozowy zawiera wszystkie informacje niezbędne do prawidłowego dostarczenia przesyłki, w tym oczywiście adres nadawcy i odbiorcy. Paczki oznakowane są np. etykietami zawierającymi numer indywidualny, który możemy zapisać wykorzystując kody dwuwymiarowe. Jednak do ich odczytu niezbędne są specjalne czytniki obrazu. Zaopatrzone w kod przesyłki są automatycznie sortowane. Rejestracja kolejnych etapów trasy umożliwia bieżące śledzenie paczek przez operatorów systemu, a za pomocą Internetu nawet przez klientów — mówi Tomasz Bednarski, wiceprezes spółki SKK Systemy Kodów Kreskowych.