Kryzysoodporni

Jacek Kowalczyk
05-11-2009, 07:02

Na tle Europy jesteśmy oazą spokoju i mekką dla detalicznego handlu. Więcej Polaków przez ostatni rok zwiększyło wydatki niż je zmniejszyło — wynika z badania portalu eBay.

Największy od II wojny kryzys zaledwie drasnął polskich konsumentów. Według badania przeprowadzonego przez Ipsos dla portalu aukcyjnego eBay, co trzeci Polak wydaje mniej pieniędzy niż przed wybuchem kryzysu. Na tle innych zbadanych społeczeństw UE to rewelacyjny wynik.

Portal eBay bada aktywność konsumentów w różnych krajach świata.
Zobacz więcej

Portal eBay bada aktywność konsumentów w różnych krajach świata.

W Irlandii tnie wydatki trzy czwarte konsumentów. W Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Francji i Włoszech — ponad połowa. To odzwierciedla stan poszczególnych gospodarek. Polski PKB rośnie w tempie 1 proc. rocznie, a gospodarki pięciu krajów zachodnich kurczą się o 3-8 proc.

— Polski konsument praktycznie nie przejął się globalnymi zawirowaniami finansowymi. Nie zamierzamy specjalnie zaciskać pasa. Z badań wynika, że ponad połowa ankietowanych planuje wydać tyle samo, ile przed kryzysem, a część ankietowanych nawet więcej. W innych badanych krajach konsumenci deklarują, że ich wydatki będą skromniejsze — wyjaśnia Karol Światała z eBaya.

To jednak wcale nie musi oznaczać, że zbliża się boom zakupowy. Do 20-procentowego wzrostu wydatków na zakupy, jakie widzieliśmy rok temu, jeszcze nam daleko.

Jak wypadamy na tle pozostałych krajów UE, jakie prognozy dla handlu mają specjaliści i czego należy oczekiwać w zbliżającym się okresie świątecznych "żniw" czytaj w czwartkowym "Pulsie Biznesu".

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jacek Kowalczyk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Kryzysoodporni