Kto powinien zarządzać projektem unijnym

Dorota ZawiślińskaDorota Zawiślińska
opublikowano: 2022-02-16 20:00

Powierzenie prowadzenia przedsięwzięcia dotowanego z UE osobie, która zajmuje się w firmie tylko finansami, nie jest dobrym rozwiązaniem.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Kogo warto oddelegować w firmie do prowadzenia projektu z dofinansowaniem UE
  • Jakie umiejętności są potrzebne, aby odpowiednio zrealizować przedsięwzięcie
  • Za co odpowiada osoba zarządzająca projektem unijnym

Przedsiębiorca, który prowadzi projekt ze wsparciem unijnym, musi wykazać, że ma odpowiednie zasoby kadrowe. We wniosku o dofinansowanie powinien opisać zespół zarządzający przedsięwzięciem, który zadba o prawidłową realizację zadań i wydawanie dotacji. Do prowadzenia projektu unijnego najczęściej oddelegowana jest jedna osoba z przedsiębiorstwa. Zdarza się też, że jego szef angażuje firmę zewnętrzną. Tak bywa chociażby w przypadku spraw związanych z księgowością.

– Sprawdzanie projektu pod kątem finansowym i zrealizowanie wszelkich założeń związanych z prawidłowym wydawaniem dotacji jest niezwykle ważnym zadaniem. Często okazuje się, że prowadzona w przedsiębiorstwie polityka rachunkowości jest nieaktualna. Pojawiają się nieprawidłowości związane z naliczaniem wynagrodzeń pracowników lub nieodpowiednio księgowane są wartości niematerialne i prawne projektu – wyjaśnia Magdalena Wolińska, starszy menedżer w Crido.

Wnikliwa analiza wniosku

Zwraca uwagę, że osoba zarządzająca kadrami odpowiadającymi za realizację przedsięwzięcia współfinansowanego z funduszy unijnych, musi mieć wiedzę o tym, czego dotyczy projekt. Ponadto warto, aby wnikliwie przeanalizowała wniosek o dofinansowanie. Ważne są też umiejętności, które ułatwią wprowadzanie zmian w projekcie i dostosowanie do niego wspomnianego wniosku.

– Osoba zarządzająca przedsięwzięciem z dofinansowaniem unijnym powinna na bieżąco śledzić wydatki na jego realizację i szukać oszczędności, przesuwając pieniądze w ramach istniejących pozycji budżetowych. Istotna jest też znajomość prowadzenia procedur zakupowych. Nawet jeśli firma ma własne, należy dopasować je do wymogów wynikających z wytycznych unijnych – zaznacza Magdalena Wolińska.

Znajomość przepisów

Jej zdaniem powierzenie prowadzenia projektu unijnego osobie, która dotychczas zajmowała się w firmie wyłącznie finansami, nie jest dobrym rozwiązaniem. Ważne, aby odpowiadał za to fachowiec, który zna się nie tylko na księgowości lub ma wsparcie specjalistów z tej dziedziny, lecz także doskonale porusza się w gąszczu przepisów dotyczących m.in. procedur zakupowych, promocji przedsięwzięcia czy wymogów związanych z raportowaniem wydatków.

– Niejednokrotnie okazuje się, że znalezienie eksperta, który ma tak szeroką wiedzę i doświadczenie, jest niezwykle trudne. Dlatego warto rozważyć zaangażowanie do tego typu zadań firmy zewnętrznej, która zapewni beneficjentowi specjalistę lub zespół osób z odpowiednimi kwalifikacjami – uważa Magdalena Wolińska.