Kup przez komórkę, zapłać mobilnie

Firmy widzą potencjał w płatnościach mobilnych w m-commerce. Jednak w Polsce klienci nadal wolą płacić przelewem albo gotówką.

Według raportu Deloitte w 2012 r. przez smartfon płaciło na świecie 212 mln osób, a w 2015 r. z takich usług ma korzystać już 384 mln osób. Jeszcze szybciej rośnie wartość takich transakcji — w 2009 r. wyniosły one na całym świecie 26 mld USD, w 2012 r. już 171 mld USD, a w 2015 r. mogą osiągnąć 472 mld USD. A jak jest w Polsce?

Jeśli brać pod uwagę dane z raportu serwisu mGenerator.pl, raczej marnie. Mimo że już prawie co trzeci Polak ma smartfon, to tylko 6 proc. wykorzystuje płatności mobilne. Nadal najczęściej wybierają płatności za pobraniem lub przelewy bankowe. Zdaniem Macieja Swobody, dyrektora ds. rozwoju w Netizens, rok 2013 był na polskim rynku płatności mobilnych eksperymentalny.

— Rozwój takich rozwiązań może napotykać na ograniczenia. Przykładowo: niektóre aplikacje są dostępne na wybrane platformy. Innym ograniczeniem jest to, że niekiedy do dokonania płatności dzięki jakiemuś rozwiązaniu potrzebne jest konto lub karta w konkretnym banku — ocenia Maciej Swoboda.

Nie wszystkie rozwiązania nadają się do użytku w mobilnym handlu. Marcin Łaszkiewicz, menedżer w dziale konsultingu Deloitte, podkreśla, że dla takich rozwiązań bardzo ważna jest łatwość obsługi. Dobry system płatności powinien umożliwić klientowi zapłacenie za pomocą zaledwie kilku ruchów palcem. Według Macieja Swobody w płatnościach m-commerce przyjmą się rozwiązania, które już są dostępne w ramach e-commerce.

— Istotne będzie także to, jakie rozwiązania będą podsuwali uczestnicy rynku. Coraz częściej pojawiają się informacje o współpracy banków, operatorów komórkowych i innych firm. Część polskich banków już pracuje nad wspólnym systemem płatności. Wydaje mi się jednak, że nie powstanie jedno dominujące rozwiązanie — uważa Maciej Swoboda.

Zdaniem Szymona Staśczaka, menedżera w dziale konsultingu Deloitte dostawcy rozwiązań mobilnych w najbliższym czasie skoncentrują się na upowszechnianiu takich płatności. Prawdopodobnie będą rozwijali usługi dodatkowe (np. geolokalizację) i wprowadzali we współpracy z sieciami sklepów programy lojalnościowe i promocje dla użytkowników m-płatności. Na razie z rozwiązań mobilnych korzysta niewielu przedsiębiorców.

Trzech na czterech z 350 przebadanych właścicieli e-sklepów w ogóle nie wykorzystuje tej technologii. Jednocześnie jednak trzy na cztery firmy uważają, że strona lub aplikacja mobilna powoduje lub mogłaby powodować wzrost zainteresowania sklepem lub zwiększyć sprzedaż. Z firm, które jeszcze nie korzystają z rozwiązań mobilnych, 35 proc. planuje wprowadzić mobilną wersję strony, 5 proc. aplikacje, a 12 proc. chce wdrożyć oba te rozwiązania.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rafał Fabisiak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Kup przez komórkę, zapłać mobilnie