Kup przez komórkę, zapłać mobilnie

opublikowano: 25-03-2014, 00:00

Firmy widzą potencjał w płatnościach mobilnych w m-commerce. Jednak w Polsce klienci nadal wolą płacić przelewem albo gotówką.

Według raportu Deloitte w 2012 r. przez smartfon płaciło na świecie 212 mln osób, a w 2015 r. z takich usług ma korzystać już 384 mln osób. Jeszcze szybciej rośnie wartość takich transakcji — w 2009 r. wyniosły one na całym świecie 26 mld USD, w 2012 r. już 171 mld USD, a w 2015 r. mogą osiągnąć 472 mld USD. A jak jest w Polsce?

Jeśli brać pod uwagę dane z raportu serwisu mGenerator.pl, raczej marnie. Mimo że już prawie co trzeci Polak ma smartfon, to tylko 6 proc. wykorzystuje płatności mobilne. Nadal najczęściej wybierają płatności za pobraniem lub przelewy bankowe. Zdaniem Macieja Swobody, dyrektora ds. rozwoju w Netizens, rok 2013 był na polskim rynku płatności mobilnych eksperymentalny.

— Rozwój takich rozwiązań może napotykać na ograniczenia. Przykładowo: niektóre aplikacje są dostępne na wybrane platformy. Innym ograniczeniem jest to, że niekiedy do dokonania płatności dzięki jakiemuś rozwiązaniu potrzebne jest konto lub karta w konkretnym banku — ocenia Maciej Swoboda.

Nie wszystkie rozwiązania nadają się do użytku w mobilnym handlu. Marcin Łaszkiewicz, menedżer w dziale konsultingu Deloitte, podkreśla, że dla takich rozwiązań bardzo ważna jest łatwość obsługi. Dobry system płatności powinien umożliwić klientowi zapłacenie za pomocą zaledwie kilku ruchów palcem. Według Macieja Swobody w płatnościach m-commerce przyjmą się rozwiązania, które już są dostępne w ramach e-commerce.

— Istotne będzie także to, jakie rozwiązania będą podsuwali uczestnicy rynku. Coraz częściej pojawiają się informacje o współpracy banków, operatorów komórkowych i innych firm. Część polskich banków już pracuje nad wspólnym systemem płatności. Wydaje mi się jednak, że nie powstanie jedno dominujące rozwiązanie — uważa Maciej Swoboda.

Zdaniem Szymona Staśczaka, menedżera w dziale konsultingu Deloitte dostawcy rozwiązań mobilnych w najbliższym czasie skoncentrują się na upowszechnianiu takich płatności. Prawdopodobnie będą rozwijali usługi dodatkowe (np. geolokalizację) i wprowadzali we współpracy z sieciami sklepów programy lojalnościowe i promocje dla użytkowników m-płatności. Na razie z rozwiązań mobilnych korzysta niewielu przedsiębiorców.

Trzech na czterech z 350 przebadanych właścicieli e-sklepów w ogóle nie wykorzystuje tej technologii. Jednocześnie jednak trzy na cztery firmy uważają, że strona lub aplikacja mobilna powoduje lub mogłaby powodować wzrost zainteresowania sklepem lub zwiększyć sprzedaż. Z firm, które jeszcze nie korzystają z rozwiązań mobilnych, 35 proc. planuje wprowadzić mobilną wersję strony, 5 proc. aplikacje, a 12 proc. chce wdrożyć oba te rozwiązania.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rafał Fabisiak

Polecane