Lafarge Polska: rynek cementu skurczy się o 10proc. w 2002

Przemek Barankiewicz
opublikowano: 2001-11-23 15:03

Lafarge Polska spodziewa się w przyszłym roku spadku sprzedaży cementu w Polsce o około 10 proc., z prognozowanych na ten rok 11,4 mln ton - poinformował na konferencji w Kielcach Andrzej Tekiel, prezes spółki.

- Planowane przez rząd podniesienie VAT na materiały budowlane i wprowadzenie 22-proc. stawki VAT na nowe mieszkania przyniesie negatywne skutki dla budownictwa i dla całej gospodarki – ostrzegł Andrzej Tekiel.

Zdaniem prezesa, wpływy z podwyższonego podatku VAT będą większe niż do tej pory tylko w pierwszym okresie, kiedy inwestorzy będą kończyć rozpoczęte budowy. Po 6-12 miesiącach skala inwestycji dramatycznie się zmniejszy.

Lafarge Polska chce zwiększyć swój udział w rynku kruszywa do 10 mln ton, z obecnych 4 mln ton potencjału produkcyjnego. Pomoże w tym zakup kilku zakładów produkcyjnych lub terenów z udokumentowanymi złożami piasków i żwirów. Konkretnych planów inwestycyjnych na razie jeszcze nie ma.

W latach 1995-2000 Lafarge Polska wydał na inwestycje 400 mln EUR. Poziom inwestycji w latach 2000-2003 ma wynieść 280 mln EUR.

PAP, ONO