Lektury

Andrzej Siłuszek
opublikowano: 1998-10-19 00:00

LEKTURY

Ziemniaki a sprawa polska

Jesteśmy jednym z największych na świecie producentów ziemniaków. Obszar upraw przekracza 1,3 mln ha i jest niemal tak duży, jak powierzchnia upraw w całej Unii Europejskiej. Mimo systematycznego ograniczania powierzchni upraw zbiory nie zmniejszają się i wynoszą, zależnie od warunków pogodowych, 21-27 mln ton rocznie. Stanowi to około 8 proc. światowej produkcji.

Polska utraciła jednak w ostatnich latach mocną pozycję w światowym eksporcie ziemniaków i ich przetworów, stając się dla odmiany dużym importerem produktów skrobiowych. Eksport ziemniaków zmalał z 700-800 tys. do 72 tys. ton w sezonie 1996/97. Import produktów skrobiowych wzrósł natomiast od początku lat dziewięćdziesiątych z 40 tys. do 90 tys. ton w 1997 roku.

Produkcja ziemniaków i przetworów z nich należy do najbardziej zaniedbanych pod względem poziomu technologii i efektywności. Krajowe zapotrzebowanie na ziemniaki szybko maleje, ale mimo to są trudności ze sprzedażą zbiorów, a konsumenci mają spore problemy z nabyciem dobrej jakości ziemniaków. Natomiast przemysł przetwórczy nie może kupić od krajowych producentów dużych partii jednolitego surowca.

W czasie najbliższych kilku lat będą musiały nastąpić na tym rynku bardzo duże przeobrażenia. W Polsce ziemniaki uprawia i chce na nich zarobić ok. 2,2 mln gospodarstw rolnych, a w poszczególnych krajach Unii Europejskiej od kilku do kilkunastu tysięcy wyspecjalizowanych producentów.

„Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny“, wrzesień 98

Microsoft wyróżnia

John Jenkins, dyrektor generalny Microsoftu wręczył dwóm polskim dystrybutorom swojego oprogramowania — ABC Data i TCH Components — specjalne wyróżnienia za doskonałe wyniki sprzedaży produktów firmy w roku finansowym lipiec 97 — czerwiec 98. Wyróżnienia polskich firm należą do nielicznych przyznanych w tym roku w Europie, co świadczy o uznawaniu Polski za najbardziej obiecujący rynek naszego regionu.

Doskonałe wyniki sprzedaży producentów oprogramowania świadczą o tym, że o ile wielcy producenci komputerów zanotowali w ubiegłym roku spadek produkcji, to małe firmy osiągnęły nadspodziewanie dobre wyniki. Mali producenci znacznie szybciej reagują na nowe technologie, mają bliższy kontakt z klientem oraz wykazują dużo większą elastyczność w dostosowaniu oferty do rzeczywistych potrzeb rynku. Dzięki mądrej polityce sprzedaży Microsoftu nawet najmniejsi producenci mogą instalować legalne oprogramowanie na produkowanym przez siebie sprzęcie.

„PC Kurier“, 21/98