LEKTURY
Kredyty na samochód
Wysoka efektywność ekonomiczna oraz niskie ryzyko kredytów samochodowych jest jednym z powodów, dla których banki komercyjne prześcigają się w zdobywaniu klientów. Formalności są z miesiąca na miesiąc upraszczane, w większości przypadków wystarczającym dowodem wiarygodności klienta jest dokument o wysokości jego zarobków. Pozycji potentatów, jakimi są PKO BP, BPH, Bank Śląski czy Pekao SA, mogą zagrozić powstające banki samochodowe.
Przewagą banków samochodowych nad komercyjnymi jest przede wszystkim to, że nie muszą one zarabiać na udzielanym kredycie. Celem ich jest sprzedaż aut poszczególnych koncernów samochodowych, a nie zysk z działalności bankowej. Cechą charakterystyczną działalności wszystkich banków samochodowych jest kompleksowa obsługa klienta bezpośrednio u sprzedawcy.
Banki komercyjne bronią się, obniżając oprocentowanie kredytów i upraszczając formalności związane z ich zaciąganiem. Mimo to wydaje się jednak, że banki zakładane przez duże koncerny samochodowe mają w niedalekiej przyszłości dużą szansę na znaczne ograniczenie udziału banków komercyjnych w kredytach samochodowych. Między innymi dlatego, że sprzedawcy będą zainteresowani sprzedażą samochodów za pośrednictwem własnego banku.
„Magazyn AGD“, październik 98
MS liderem
W roku finansowym trwającym 0d 1 lipca 1997 r. do 30 czerwca 1998 sprzedaż produktów Microsoftu wzrosła w Polsce o 55 proc. i wyniosła około 66 mln dolarów. Polska pozostała liderem pod względem wielkości sprzedaży oprogramowania tej firmy wśród krajów Europy Środkowej i Wschodniej, wyprzedzając Czechy i Rosję. Łączne obroty Microsoftu w tej części świata wyniosły w omawianym okresie 250 mln dolarów, co stanowiło jednak tylko niewielki procent przychodów ze sprzedaży całej korporacji, przekraczających 14 mld dolarów.
W Polsce największy udział w przychodach miała sprzedaż detaliczna, przekraczająca 48,5 mln dolarów, pozostała część, 17,5 mln, przypadła na firmy zajmujące się preinstalowaniem oprogramowania oraz sprzedażą akcesoriów (m.in. myszki, klawiatury itp.).
Bardzo dynamicznie wzrosła wartość sprzedanych programów z rodziny Office, aż o 88 proc. Większość klientów wybierała nowoczesne programy Windows 95 i Windows NT Workstation 4,0 — ich sprzedaż wzrosła o 65 proc.
Wśród programów biurowych 95 proc. kupujących wybierało Office 97. Znacznie wzrosła też sprzedaż przeglądarki internetowej Internet Explorer, z badań wynika, że 80 proc. polskich internautów korzysta z tego właśnie programu.
„PC Kurier“, nr 20/98