Lektury

Marek Matusiak
opublikowano: 2000-05-10 00:00

LEKTURY

Informatyzacja zarządzania

Tak jak dziesięć lat temu słowem kluczem do systemów zarządzania była „jakość”, w nowej dekadzie będzie nim na pewno „procesy”. Wydzielenie bowiem w zarządzaniu firmą procesów odpowiedzialnych za realizację poszczególnych celów biznesowych pozwoliło zarządzaniu systemowemu zejść pod strzechy, czyli z wielkich korporacji do poziomu firm średnich i małych.

Przyczyny dezaktualizacji starych, i konieczność znacznego przyspieszenia budowy nowych, strategii zarządzania, upatruje się w rewolucji informatycznej, jaka dokonała się w ciągu ostatnich dziesięciu lat — na tyle wzrosły możliwości i spadła cena komputerów, że możliwe stało się powszechne ich zastosowanie w biznesie. W efekcie technologie IT zawłaszczyły spory kawałek zarządzania — sterowanie procesami produkcyjnymi, przepływami finansowymi, zamówieniami, sprzedażą, a nawet remontami w firmach. W nowych systemach zarządzania lat dziewięćdziesiątych próbuje się używać dwóch diametralnie różnych rozwiązań:

4 atomizacji, polegającej na stworzeniu luźnej struktury organizacyjnej, pracującej „zależnie od” zdefiniowanych procesów i powoływanej do wykonania jednego- -kilku zadań lub kontroli jednego- -kilku procesów;

4 scalania, traktującego zarządzanie firmą jako system samoreagujący na bodźce rynkowe.

„Gazeta BCC”

Nowe reguły konkurencji

W warunkach urynkowienia gospodarki polskiej i odejścia od ręcznego sterowania jej procesami rozwój prawa antymonopolowego jawi się niektórym skrajnym liberałom jako pewnego rodzaju relikt, mający co prawda wspomagać wolny rynek, jednakże dający władzom państwowym instrumenty mające niewiele wspólnego z prawdziwą wolnością gospodarczą.

Dziesięcioletni okres stosowania ustawy antymonopolowej pozwolił na zebranie przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wielu doświadczeń, które w połączeniu z postępującymi zmianami gospodarczymi sprawiły, że nieodzowne stało się wprowadzenie kolejnych, istotnych zmian prawa w tej dziedzinie, mających na celu zwiększenie jego skuteczności w zmieniających się warunkach. Równocześnie pewne nieznaczne zmiany wymuszone są związanymi z zamierzoną akcesją Polski do Unii Europejskiej zobowiązaniami naszego kraju do dostosowania prawa konkurencji do reguł obowiązujących w UE.

Skutkiem powyższych uwarunkowań jest przygotowanie projektu ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, która zastąpić ma obecnie obowiązującą ustawę antymonopolową. Projekt zawiera wiele nowych rozwiązań, spośród których znacząca część wpływać będzie na prawa i obowiązki przedsiębiorców.

„Nowe Życie Gospodarcze”