Lektury

Jacek Zalewski
opublikowano: 2000-09-07 00:00

LEKTURY

Trunkowe wybory

Najistotniejszym czynnikiem wyboru marki napojów alkoholowych jest jakość wyrobu (53,0 proc. wskazań). Ważne przy wyborze marki alkoholu są także przystępna cena (39,7 proc. wskazań), smak wyrobu (39,2 proc. wskazań) oraz opinia znajomych (25,6 proc. wskazań). Ponad jedna piąta nabywców alkoholi kieruje się przyzwyczajeniem (23,5 proc. wskazań) oraz zaufaniem do producenta (22,3 proc. wskazań).

W przypadku piwa do wybrania marki również skłania klientów przede wszystkim przekonanie o jej jakości. Ten motyw wyboru wymienia nawet większa grupa klientów (56 proc.) niż w przypadku innych napojów alkoholowych. Natomiast drugi pod względem częstotliwości wskazań jest smak. Wymienia go 53,7 proc. konsumentów, czyli znacznie więcej niż było to przy napojach alkoholowych.

„Rynki Alkoholowe”

Ruch turystyczny

Według danych Światowej Organizacji Turystyki (WTO) z lutego br., Polska należy do 10 państw najliczniej odwiedzanych przez gości z zagranicy. W 1999 r. do naszego kraju przyjechało 17,9 mln turystów, co dało nam 9 miejsce przed Austrią i Niemcami. Turystyczna czołówka od lat prawie się nie zmienia: Francja — 35,8 mln; Chiny, które w roku 1999 wyprzedziły Wielką Brytanię — 27,1 mln; Wielka Brytania — 25,7 mln.

Często podawana jest informacja, że Polskę w ub. r. odwiedziło 89,1 mln zagranicznych turystów. Rzeczywiście, tylu cudzoziemców przekroczyło naszą granicę. Jednak za prawdziwych turystów, uwzględnianych w statystykach, uważane są tylko te osoby, które w odwiedzanym kraju spędziły przynajmniej jedną noc. Oznacza to, że Polska odnotowała aż 71,9 mln przyjazdów jednodniowych, które świadczą o dużym ruchu na granicach, ale nie mieszczą się w kategorii „turystyka”.

„Salon Polski”