Lektury

Grzegorz Kozyra
opublikowano: 2001-01-18 00:00

Lektury

Ratingi i rankingi

Wzorem rozwiniętych gospodarek rynkowych, począwszy od lat 90., w Polsce rośnie zapotrzebowanie na oceny oraz analizy porównawcze funkcjonujących na rynku podmiotów, w tym także banków. Oceny takie dokonywane są za pomocą metod jednokryterialnych (rankingi, klasyfikacje), jak i wielokryterialnych (ratingi, konkursy). Stanowią one istotny czynnik określający pozycję rynkową firm, ważny dla oceny ich wiarygodności i konkurencyjności w kontaktach biznesowych.

Specyficznym rodzajem oceny jest rating, który w najbardziej ogólny sposób określa zdolność do regulowania zobowiązań krótko- i długoterminowych. Przyznanie każdego ratingu poprzedzane jest niezwykle szczegółową analizą sytuacji firmy oraz oceną perspektyw jej działalności. Szczególny prestiż mają ratingi przyznawane przez znane już na polskim rynku renomowane międzynarodowe agencje ratingowe, takie jak Standards & Poor, Thomson Financial BankWatch, Fitch. Należy przy tym wspomnieć, iż na polskim rynku coraz aktywniej działają lokalne agencje specjalizujące się w ocenach ratingowych, takie jak na przykład Środkowoeuropejskie Centrum Ratingu i Analiz CERA SA. Popularną formą oceną sytuacji firm, zgodnie z przyjętym kryterium lub grupą kryteriów dla wszystkich lub wybranych branż, są rankingi przygotowywane przez redakcje prasowe. Wśród nich wyróżnia się rankingi o zasięgu międzynarodowym — „1000 największych banków” miesięcznika „The Banker”, oraz rankingi o zasięgu lokalnym, pojawiające się również na polskim rynku medialnym.

„Coś o BOŚ”

Czynniki wyboru

Rynek budowlany w Polsce zmienił się w latach 90. w zasadniczy sposób. Oprócz zmiany dynamiki budownictwa i poprawy jego jakości obserwujemy jeszcze jedną: rynek budowlany stał się rynkiem klienta. Wiele firm stosując zasady marketingu próbuje pozyskać klienta. Jest on coraz bardziej wymagający i coraz lepiej zorientowany w ofercie produktów poszczególnych producentów. I jeszcze jedno — dostrzega swoją wartość. Współczesny inwestor (niezależnie od tego, jaką kwotę przeznacza na materiały i usługi budowlane) dostrzega również zmiany dokonujące się w funkcjonowaniu polskich przedsiębiorstw. Zmiany te dotyczą — wedle analiz przeprowadzonych przez Katedrę Badań Konsumpcji — przede wszystkim intensywnego reklamowania towarów, zróżnicowania oferty towarów, cen, lepszej obsługi klienta, jak też lepszej dbałości o niego, łącznie ze szczegółowym analizowaniem potrzeb odbiorcy. Taka polityka przedsiębiorstw dostarcza klientom wiele wymiernych korzyści. Związane są one w głównej mierze z rozszerzeniem asortymentu towarów, powstaniem większej liczby punktów sprzedaży, poprawiającą się jakością produktów, możliwością zakupu po adekwatnej do jakości cenie, dobrym przepływem informacji, podażą dostosowaną do potrzeb klienta.

„Wiadomości Gospodarcze”