Libet obiecuje dywidendę

opublikowano: 12-02-2019, 22:00

Producent kostki sprzedaje aktywa, by obniżyć długi bankowe. Od przyszłego roku zamierza zarabiać i dzielić się z akcjonariuszami

Restrukturyzacja długów ma pomóc Libetowi w osiąganiu zysków.

Libet zamierza specjalizować się w dostawach kostki brukowej z
segmentu premium. Z raportów rynkowych analityków wynika, że jego wartość
wzrośnie z niespełna 700 mln zł w 2017 r. do prawie 940 mln zł w 2020 r.
Wyświetl galerię [1/2]

RYNEK UROŚNIE:

Libet zamierza specjalizować się w dostawach kostki brukowej z segmentu premium. Z raportów rynkowych analityków wynika, że jego wartość wzrośnie z niespełna 700 mln zł w 2017 r. do prawie 940 mln zł w 2020 r. Fot. Marek Wiśniewski

— W 2021 r. chciałbym wypłacić akcjonariuszom dywidendę — mówi Ireneusz Gronostaj, który sam niedawno zwiększył zaangażowanie właścicielskie w spółce.

Z rynkowych analiz przygotowanych dla dostawców betonowej kostki brukowej wynika, że wartość rynku sięgnie w przyszłym roku 3,1 mld zł. To duży wzrost w porównaniu z 2017 r., kiedy nieco przekroczyła 2,5 mld zł. Ireneusz Gronostaj, członek zarządu i akcjonariusz produkującego kostkę Libetu, prognozuje, że dobra koniunktura potrwa nawet do 2022 r. Żeby jednak grupa mogła na niej skorzystać, musi przeprowadzić gruntowną restrukturyzację.

— Dlatego zdecydowaliśmy się na przegląd opcji strategicznych. Bierzemy pod uwagę sprzedaż aktywów zlokalizowanych w regionach, w których mamy ich najwięcej — mówi Ireneusz Gronostaj.

Bankowy balast

Nabywcę znalazł już jeden z zakładów grupy z Dolnego Śląska. Z jego sprzedaży Libet uzyskał ponad 20 mln zł — prawie 12 mln zł przeznaczył na zmniejszenie zobowiązań bankowych, a resztę na kapitał obrotowy.

— Finalizujemy sprzedaż kolejnych aktywów. Chciałbym, aby dzięki transakcji nasze zadłużenie bankowe spadło o kolejne 10 mln zł — deklaruje Ireneusz Gronostaj.

Na koniec września 2018 r. krótkoterminowe kredyty i pożyczki bankowe grupy sięgały 93,5 mln zł. Prezes nie przesądza, czy sprzedaż dwóch zakładów wystarczy do zrestrukturyzowania zobowiązań — nie wyklucza, że sprzedawane będą kolejne aktywa. Po 2022 r. spodziewa się schłodzenia i chce, by spółka weszła w ten okres bez balastu dużego bankowego zadłużenia.

Bogatszy Kowalski…

W ostatnich miesiącach Libet, z powodu wysokiego zadłużenia bankowego, miał problem z realizowaniem płatności wobec dostawców. W efekcie brakowało mu materiału do produkcji i nie mógł zaspokoić potrzeb klientów. Ireneusz Gronostaj uważa, że restrukturyzacja i ustabilizowanie produkcji pozwolą rozszerzyć z nimi współpracę. Libet nastawia się głównie na segment premium, czyli dostawy dla klientów indywidualnych, którzy po zbudowaniu domu przystępują do zagospodarowania działki i ogrodu. Prezes twierdzi, że wzrost zamożności społeczeństwa zwiększa skłonność Kowalskiego do kupowania kostki droższej, ale lepszej jakości, bardziej wytrzymałej itp. Ważnymi klientami dla Libetu są także deweloperzy budujący osiedla mieszkaniowe oraz podmioty inwestujące w biurowce.

…i droga deszczówka

W rozwoju sprzedaży Libetowi mogą pomóc zapisy prawa wodnego, zgodnie z którymi właściciele nieruchomości większych niż 3,5 tys. mkw. i zabudowanych w 70 proc. muszą inwestować w odbiór, odprowadzanie i retencję wody, by nie ponosić wysokich opłat. Libet oferuje m.in. kostkę przepuszczającą wodę, pozwalającą odprowadzać deszczówkę do gleby. © Ⓟ

OKIEM EKSPERTA

Zastój w samorządach

MAKSYMILIAN MIROS, analityk rynku w Centrum Analiz Branżowych

Badaliśmy rynek kostki brukowej w lipcu ubiegłego roku. Oceniliśmy potencjał jego wzrostu na 5-6 proc. w 2018 r. W 2019 r. przewidujemy natomiast wyhamowanie. Zakładamy, że ze względu na rosnący rynek budownictwa mieszkaniowego, deweloperskiego i innego kubaturowego wzrastać będzie zapotrzebowanie na kostkę w segmencie premium. Rosnąć powinny także dostawy produktów wykorzystywanych w budownictwie infrastrukturalnym, drogowym i kolejowym. Spodziewamy się natomiast spadku inwestycji samorządowych, co wpłynie na wyhamowanie trendu wzrostowego w skali całego rynku. Jego znaczący rozwój jest utrudniony m.in. ze względu na brak pracowników, potrzebnych zarówno do produkcji kostki, jak i jej układania.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu