Licealiści o rynku pracy

Rafał Fabisiak
21-11-2011, 00:00

Znaczący odsetek uczniów liceów uczy się przedmiotów ścisłych pod kątem przyszłej pracy zawodowej.

Wielu nastolatków rozpoczynających naukę w liceach uważa przedmioty ścisłe za pomocne lub powiązane ze swoimi planami zawodowymi, jednak prawie jedna czwarta z nich i tak chce iść na studia humanistyczno-społeczne.

Z badania przeprowadzonego przez MillwardBrown SMG/KRC na zlecenie firmy Bayer wynika, że prawie 40 proc. z 543 pierwszoklasistów liceów uczy się matematyki z myślą o przyszłej pracy. W przypadku biologii ten odsetek wyniósł 32 proc., chemii 25 proc., a fizyki 21 proc. Mimo tego i doniesień z rynku o zapotrzebowaniu na specjalistów z wykształceniem technicznym, nadal najwięcej licealistów planuje studia o kierunku humanistyczno-społecznym (23 proc.). Kierunki ścisłe (także politechniczne) znalazły się na drugim miejscu (ponad 19 proc.), a 17 proc. pierwszoklasistów jeszcze nie wie, jaki kierunek chce studiować.

Uczniowie spodziewają się, że przedmioty ścisłe dostarczą im przede wszystkim specjalistycznej wiedzy do bezpośredniego wykorzystania w zawodzie (44 proc., w tym chemia 63 proc., biologia 57 proc., fizyka 52 proc. i matematyka 47 proc.).

Licealiści, którzy lubią przedmioty ścisłe, odpowiadali w teście wielokrotnego wyboru, że lubią je m.in. dlatego, że pomagają znaleźć prestiżową pracę (biologia 46 proc., chemia 51 proc., fizyka 49 proc.). Zamierzają z nich korzystać w dalszej edukacji i pracy zawodowej (biologia 55 proc. i chemia 54 proc.).

Młodzież uważa, że nauka biologii i chemii (75 proc. i 72 proc. — test wielokrotnego wyboru) pozwoli znaleźć ciekawą i rozwijającą pracę. Zdaniem osób, które najbardziej lubią fizykę, można dzięki niej znaleźć zatrudnienie za granicą (64 proc.). Zwolennicy matematyki wskazali z kolei, że nauka tego przedmiotu daje możliwość zatrudnienia w wielu zawodach.

Dla licealistów najważniejsze jest, by przyszła praca była dobrze płatna (78 proc.) i ciekawa, zgodna z zainteresowaniami (69 proc.). Najmniej uczniów wskazało na prestiż pracy (11 proc.) i rozwój intelektualny (12 proc.).

19,6 proc.

Taki odsetek licealistów, których ulubione przedmioty to fizyka, matematyka, chemia lub biologia planuje kontynuację edukacji na kierunkach ścisłych, w tym politechnicznych

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rafał Fabisiak

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / Licealiści o rynku pracy