Coraz więcej pojazdów elektrycznych na polskich drogach. „Lipiec 2025 roku to moment historyczny”

PAP
opublikowano: 2025-08-18 13:33

Liczba aut elektrycznych w ciągu 7 miesięcy br. zwiększyła się o ponad 23 tys., czyli o 65 proc. wobec analogicznego okresu 2024 r., wynika z opublikowanego w poniedziałek Licznika Elektromobilności. Po polskich drogach pod koniec lipca jeździło ich ponad 186 tys.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Jak poinformowały Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) oraz Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM), łącznie po polskich drogach do końca lipca 2025 r. jeździło 186 tys. 590 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Przez siedem miesięcy br. liczba aut elektrycznych zwiększyła się o ponad 23 tys., czyli o 65 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w 2024 r. – zaznaczono.

Z informacji prasowej wynika, że w lipcu liczba w pełni elektrycznych, osobowych aut (BEV, ang. battery electric vehicles) wyniosła 94 tys. 17, a hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) - 94 tys. 17. Liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 9 tys. 630.

Stale rośnie flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec lipca składała się z 26 tys. 236 - zaznaczono. Wzrosła również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 1 mln 147 tys. 708. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów zeroemisyjnych w Polsce wzrósł do 1 tys. 613 sztuk, z czego pojazdy całkowicie elektryczne stanowiły 1 tys. 507, a wodorowe – 106.

„Lipiec 2025 roku to moment historyczny – po raz pierwszy w Polsce przekroczyliśmy liczbę 100 tys. zarejestrowanych pojazdów zeroemisyjnych. Liczymy, że zapowiadane przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska rozszerzenie programu »NaszEauto« o możliwość dofinansowania zakupu samochodów dostawczych, a także wydłużenie okresu przyjmowania wniosków o kolejne miesiące, pozwolą utrzymać wysoką dynamikę wzrostu, taką, jaką obserwujemy w ostatnich kilku miesiącach” – wskazał prezes PZPM Jakub Faryś.

Jak podano, równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym rozwija się infrastruktura ładowania. Pod koniec lipca br. w Polsce funkcjonowało 10 tys. 730 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych. 34 proc. z nich stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 66 proc. - wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.

„Z uwagi na bardzo długi proces instalowania nowych stacji w Polsce, obecnie obserwowane wzrosty to rezultat inwestycji, których realizacja zaczęła się wiele miesięcy wcześniej. W dalszym okresie tempo rozbudowy infrastruktury będzie w coraz większym zakresie uzależnione od popytu na usługi ładowania, zwłaszcza że unijne i krajowe programy dofinansowania mają być stopniowo wygaszane” – wskazał dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM Jan Wiśniewski.