Liczba IPO na GPW spadła w 2015 r., wartość wzrosła

ISBNews
opublikowano: 13-01-2016, 12:35

Na Giełdzie Papierów Wartościowych (GPW) w 2015 roku odnotowano 32 oferty pierwotne (IPO), co oznacza dalszy spadek w porównaniu z minionymi latami. Łączna wartość ofert na GPW w tym okresie wzrosła o 127 mln euro i wyniosła 440 mln euro, wynika z raportu IPO Watch Europe przygotowanego przez firmę doradczą PwC.

"Na giełdzie w Warszawie odnotowano 32 IPO (z czego 14 miało miejsce na rynku głównym, a 18 na rynku NewConnect) w 2015 roku, co oznacza dalszy spadek w porównaniu z minionymi latami - w 2013 roku liczba debiutów wyniosła 54, a w 2014 roku 35. Łączna wartość ofert w minionych dwunastu miesiącach wyniosła 440 mln euro, co oznacza wzrost o 127 mln euro w porównaniu z rokiem 2014, głównie za sprawą udanych IPO przeprowadzonych w pierwszych miesiącach roku" - czytamy w komunikacie.

GPW logo i dzwonek
GPW logo i dzwonek
Puls Biznesu

"Nie ulega wątpliwości, że warszawska giełda przeżywa obecnie najtrudniejsze chwile w swojej 25-letniej historii. Gwałtowne spadki cen akcji największych spółek i malejące obroty pogłębiły problemy rynku pierwotnego, w który już wcześniej mocno uderzyły zmiany w OFE. Jednak czynniki polityczne to niejedyny problem polskiego rynku. Zostało to szczególnie wyraźnie uwidocznione w ostatnim czasie za sprawą szeregu bankructw i skandali dotyczących m.in. kilku emitentów obligacji na Catalyst. Staje się coraz bardziej jasne, że bez poprawy funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości oraz ogólnej jakości na rynku kapitałowym naszej giełdzie coraz ciężej będzie odzyskać zaufanie inwestorów i rozwijać się dynamicznie w kolejnych latach" - powiedział wicedyrektor w zespole ds. rynków kapitałowych PwC Filip Gorczyca, cytowany w komunikacie.

Największymi IPO w Warszawie w 2015 roku były oferty spółek Uniwheels (126 mln euro), Wirtualnej Polski (74 mln euro) i Idea Banku (62 mln euro).

Jak wynika z raportu IPO Watch Europe, łączna wartość ofert pierwotnych w Europie w całym 2015 roku wyniosła 57,4 mld euro. To znaczny wzrost w porównaniu z 2014 r. i najwyższą aktywność na rynku IPO od początku globalnego kryzysu finansowego.

 

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ISBNews

Polecane