Liczy się precyzja dostaw

Marcin Bołtryk
05-02-2004, 00:00

Przemysł motoryzacyjny jest branżą, która w Polsce i na świecie wiedzie prym w zakresie nowoczesnych metod zarządzania łańcuchem dostaw.

Kooperanci producentów samochodów są obligowani do dostarczania podzespołów bezpośrednio na linie produkcyjne (just-in-time), często w postaci wstępnie zmontowanych modułów i według sekwencji zgodnej z kolejnością montażu na linii (just-in-sequence). To powoduje, że coraz większą część wartości dodanej produktu stanowią procesy logistyczne realizowane przez zewnętrznych operatorów.

Jedno centrum

— Logistyka w firmach motoryzacyjnych to nie tylko transport i przeładunek kompletacyjny, ale też pakowanie, montaż modułów i podzespołów, gospodarka opakowaniami zwrotnymi oraz zarządzanie magazynami produkcyjnymi. Nacisk na redukcję kosztów zmusza do uproszczenia procesów — wyjaśnia Daniel Kuchnia z Międzynarodowej Grupy Doradczo-Inżynierskej Miebach Logistik.

Wymagania co do poziomu i jakości serwisu zarówno producentów motoryzacyjnych (fabryk podzespołów i wyrobów gotowych), jak i dystrybutorów części zamiennych funkcjonujących w Polsce są zbliżone do wymagań podmiotów tej branży w każdym innym kraju.

— W przypadku obsługi linii produkcyjnych wymagania dotyczące dostaw do/z zakładu produkcyjnego podyktowane są koniecznością minimalizacji kosztów materiału i zapasu magazynowego — przy czym celem jest minimalizacja wartości zapasów sumarycznych wszystkich podmiotów zaangażowanych w proces — mówi Tomasz Buraś, wiceprezes ds. operacyjnych DHL Express/Servisco.

Dodaje, że niezależnie od stosowanej strategii zarządzania łańcuchem dostaw, efektem jest prowadzenie działalności z zerowym lub minimalnym zapasem bezpieczeństwa. W tej sytuacji istotna jest jakość obsługi (terminowość dostaw), jak też jakość i pewność informacji wymienianej z podmiotami uczestniczącymi w łańcuchu. Koszt błędu jest bowiem wysoki — równy kosztowi przestoju zakładu produkcyjnego.

Efekt uboczny

W 2000 r. Miebach Logistik wybrał operatora wiodącego dla czołowych koncernów samochodowych w Europie Zachodniej.

— Operator wiodący sprawuje funkcję integratora logistycznego, przejmującego możliwie największą część funkcji logistycznych od przedsiębiorstwa. Wielu spośród operatorów logistycznych branych pod uwagę przez Miebach jest obecnych na polskim rynku i posiada niezbędny know-how — przekonuje Daniel Kuchnia.

Globalizacja, wzrastająca konkurencja, konsolidacja firm to zjawiska dominujące we współczesnej gospodarce. Prowadzą do niekorzystnego efektu ubocznego: rośnie kompleksowość biznesu i poziom skomplikowania procesów wytwórczych przy jednoczesnym nacisku na redukcję kosztów.

— Aby sprostać tym zjawiskom, przedsiębiorstwa koncentrują się na głównym nurcie swej działalności — badania i rozwój, produkcja, marketing i serwis. Dotyczy to też branży samochodowej, gdzie outsourcing logistyki jest coraz szerzej stosowany. Osobnym problemem jest dystrybucja części zamiennych. Charakteryzuje się ona wysokim udziałem artykułów wolno rotujących i jednocześnie wysokimi wymaganiami odnośnie do terminów dostaw. Sytuacja ta wymusza stosowanie zaawansowanych strategii w logistyce, jak np. sieciowy zapas bezpieczeństwa. Dlatego firmy z tej branży korzystają często z usług doradców logistycznych — opowiada Daniel Kuchnia.

Oferta dla dostawców

W przypadku obsługi sieci serwisowych oraz sklepów z częściami zamiennymi podmioty branży motoryzacyjnej mogą wybierać spośród firm obsługujących magazyn oraz dystrybucję towarów. Nadal jednak większość z nich współpracuje z innym podmiotem w zakresie obsługi magazynu, a innym — dystrybucji przesyłek.

— Widać tendencję do outsourcingu — wyraźną w dystrybucji, nieco wolniejszą w zakresie magazynowania. Branża motoryzacyjna docenia operatorów potrafiących obsłużyć import, odprawę celną, magazynowanie, dystrybucję części i obsługę zwrotów. Na rynku jest kilka podmiotów, które oferują tego typu obsługę — mówi Tomasz Buraś.

Łańcuchy dostaw w przemyśle motoryzacyjnym są zarządzane przez tzw. podmiot główny. Uzupełnieniem są podmioty współpracujące, realizujące strategię.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Liczy się precyzja dostaw