Liczy się reputacja

Agnieszka Ostojska
13-09-2000, 00:00

WIELKA PIĄTKA ZMIENIA SWÓJ STYL PROMOCJI

Największe spółki konsultingowe poszerzają ofertę świadczonych usług

Największe firmy konsultingowe prowadzące do tej pory konserwatywną politykę marketingowo-reklamową zmieniają swój wizerunek. Jako powód podają poszerzenie oferty usług.

Firmy Wielkiej Piątki konsultingowej stają się coraz bardziej widoczne. Nie wykorzystują billboardów z własnym logo, ale przyciągają wzrok ich reklamy prasowe.

— Dawniej naszą wiodącą działalnością był audyt i doradztwo podatkowe, których według prawa nie wolno reklamować. Szybko rozwijający się rynek i jego rosnące potrzeby przyczyniły się do rozszerzania naszej oferty. Obecnie świadczymy także usługi doradcze typu Business Consulting czy Corporate Finance, które reklamujemy najintensywniej. Chcemy być postrzegani jako firma nowoczesna. Dostosowanie naszej oferty do wymogów nowej ekonomii pociągnęło za sobą zmianę naszego logo — opowiada Marta Fita z Arthur Andersen Polska.

Dodaje, że głównym celem większości ostatnich akcji reklamowych prowadzonych przez firmę jest przybliżenie klientom nowych usług.

Wąskie grono klientów

Działania reklamowe i marketingowe firm konsultingowych różnią się od przedsięwzięć innych przedsiębiorstw.

— Nasza firma reklamuje się przede wszystkim swoimi osiągnięciami oraz dobrą opinią klientów, którzy polecają nas innym. Działalność nasza opiera się głównie na kontaktach „bussiness to bussiness”, a na tym szczeblu taka reklama jest najskuteczniejsza. Tak naprawdę nasza grupa docelowa nie liczy więcej niż 10 tys. osób, zajmujących najwyższe stanowiska w firmach. Zdajemy sobie jednak sprawę z konieczności poszerzania własnej oferty — tłumaczy Przemysław Pohrybieniuk z PricewaterhouseCoopers.

O potrzebie reklamy przekonali się również pracownicy Deloitte & Touche.

— Półtora roku temu w USA nasza firma przeprowadziła regularną kampanię reklamową z wykorzystaniem wszystkich środków przekazu. Rosnąca konkurencja może przyczynić się do zastosowania tej samej strategii w Europie, a więc i w Polsce. Nie mamy jeszcze konkretnego planu działania. Na razie będziemy starali się wypromować naszą najnowszą linię usług, a mianowicie doradztwo personalne w zakresie kadr wyższego szczebla — tłumaczy Ewa Rzeczkowska, dyrektor marketingu i PR w Deloitte & Touche.

Sponsoring sztuki

W kształtowaniu wizerunku firm Wielkiej Piątki konsultingowej ważnym elementem jest sponsoring.

— W Polsce postawiliśmy na kulturę i sztukę. Jesteśmy sponsorem między innymi Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku. Od czterech lat wspomagamy organizację koncertu „Last night of the proms”, będącego repliką brytyjskich koncertów. Jesteśmy również jednym ze sponsorów World Press Photo — opowiada Przemysław Pohrybieniuk.

Za granicą PricewaterhouseCoopers angażuje się w różne akcje — w Holandii jest na przykład głównym sponsorem reprezentacji narodowej w piłce nożnej, stąd też obecność logo firmy na tamtejszych stadionach.

Wśród dziedzin wspomaganych przez firmy konsultingowe znalazła się również szeroko pojmowana kultura.

— Wspieramy przede wszystkim wartościowe wydarzenia zarówno z dziedziny biznesu, jak i kultury. Wspomagamy fachowe wydawnictwa i publikacje. Sponsorujemy również program telewizyjny z cyklu „Kocham kino” oraz działalność Warszawskiej Opery Kameralnej. Przed kilkoma laty Arthur Andersen był sponsorem konkursu „Złote Wawrzyny” — wyróżnienia dla najlepszej firmy i najlepszego biznesmena — opowiada Marta Fita.

Wspieranie uczelni

Firmy Wielkiej Piątki starają się być obecne na uczelniach ekonomicznych w całym kraju, z których co roku napływa nowa kadra konsultantów.

— Sponsorujemy dużą część imprez, między innymi na warszawskiej SGH. Jesteśmy obecni w większości krajowych uczelni. Organizujemy różnego rodzaju konferencje i wykłady. Staramy się wspierać przede wszystkim dziedziny, w których się specjalizujemy — tłumaczy Krzysztof Orchowski z Ernst & Young.

Rachunkowość jest jedną ze specjalności, które firmy Wielkiej Piątki najchętniej sponsorują na uczelniach.

— Wspieramy nie tylko Fundację Rozwoju Rachunkowości w Polsce, ale również Katedrę Rachunkowości Uniwersytetu Łódzkiego. W tym roku organizujemy również konkurs pt: Srebrny Sejf, na najlepszy produkt finansowy roku — opowiada Ewa Rzeczkowska.

Do sponsoringu Fundacji Rozwoju Rachunkowości w Polsce przyznaje się również KPMG, które wspomaga konkurs na najlepsze sprawozdanie finansowe roku.

INWESTYCJA W MŁODZIEŻ: Stawiamy na studentów, którzy wkrótce mogą zasilić nasze szeregi — twierdzi Krzysztof Orchowski z Ernst & Young. fot. Grzegorz Kawecki

ROSNĄCA POPULARNOŚĆ: Według Przemysława Pohrybieniuka z PricewaterhouseCoopers, w Polsce działalność społeczna spotyka się ostatnio z rosnącym zainteresowaniem wśród ludzi ze świata biznesu. Firma sponsoruje m.in. wydarzenia kulturalne. fot. MP

OKIEM EKSPERTA

Liczy się reputacja

Iwona Jaworska Szefowa agencji PRisma Communications

Reputacja firmy jest kluczowym zagadnieniem przy opracowaniu strategii marketingowo-reklamowej firmy konsultingowej. Ważne jest, aby postrzegano ją jako eksperta w każdej dziedzinie, w której działa. Głównym narzędziem jest odpowiednie zarządzanie informacją, przykładowo poprzez stałą obecność w starannie dobranych mediach. Taki wizerunek to nie tylko długoterminowa praca sztabu Public Relations. To przede wszystkim nieskazitelna opinia środowiska, w którym obraca się firma. Sponsoring jest elementem całej strategii, która służy budowie świadomości marki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agnieszka Ostojska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Liczy się reputacja