Dziś deweloper, aby postawić centrum handlowe, musi przekonać do siebie lokalne władze i mieszkańców. Jak? Choćby budując im drogi.
Wart 200 mln euro Port Łódź — otwierane w 2009 roku największe centrum handlowe w regionie — będzie liczyć 120 tys. mkw. Około 33 tys. mkw. zajmie największy w Polsce sklep IKEA. Nie to jest jednak najważniejsze. IKEA przeznaczyła 11 mln euro na inwestycję w infrastrukturę miasta. Prace obejmują: wykonanie i sfinansowanie projektu przebudowy ul. Pabianickiej na odcinku od skrzyżowania z ul. Chocianowicką do granic miasta, przebudowę skrzyżowania ul. Pabianickiej z ul. Chocianowicką i Ciechocińską, budowę nowej jezdni zachodniej ul. Pabianickiej wraz z infrastrukturą techniczną od ul. Chocianowickiej. Ponadto będzie partycypować w kosztach przeniesienia torowiska tramwajowego oraz likwidacji starej i budowy nowej pętli tramwajowej.
Duże nasycenie centrami handlowymi i kłopotliwa dla inwestorów ustawa o sklepach wielkopowierzchniowych sprawiły, że deweloperzy muszą się bardziej starać. Świetnym przykładem są działania IIC Group, inwestora podwarszawskiego centrum handlowego Skorosze w Ursusie. Firma zainwestowała w infrastrukturę drogową i kanalizacyjną wokół swego obiektu. Te inwestycje, zrealizowane na kilka lat przed powstaniem centrum, przyczyniły się do rozwoju całej dzielnicy, łącząc sąsiadujące osiedla mieszkaniowe. IIC nie jest jednak wyjątkiem.
— Poza tym, że firma Mayland wybudowała centrum handlowe i wsparła finansowo klub sportowy Czarni Słupsk, wyłożyła także fundusze na infrastrukturę drogową. Centrum stoi przy ulicy Szczecińskiej, która jest drogą krajową numer 6 z Trójmiasta do Szczecina i znajduje się przy niej wiele inwestycji tego typu. Niedawno był u mnie prezes Polimeni i też miał ciekawe propozycje — informuje Maciej Kobyliński, prezydent Słupska.
Deweloperzy angażują się również w akcje społeczne. Na przykład centra handlowe zarządzane przez firmę Cefic przyłączyły się do piątej edycji kampanii prowadzonej na parkingach: "Czy naprawdę chciałbyś być na naszym miejscu?", organizowanej przez Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, oraz do akcji "Miejsce przyjazne psom asystującym".
Tworzy się nowy standard
Karol Kalicki
prezes Polimeni Polska
Kraj nasycił się centrami handlowymi, więc deweloperzy muszą się bardziej starać i przedstawiać konkurencyjne projekty. Nic dziwnego, że budowanie infrastruktury drogowej przez inwestorów staje się coraz powszechniejsze. Galeria handlowa — bez różnicy, czy w centrum, czy na obrzeżach miasta — zawsze zwiększa ruch uliczny. Deweloper jest więc odpowiedzialny za dbałość o drogi i partycypowanie w kosztach budowy nowych. Przecież zapewniają one napływ klientów.