Lider transformacji energetycznej

Materiał partnera PKN Orlen
opublikowano: 25-11-2020, 16:12

Dynamiczne uprzemysłowienie światowej gospodarki na przestrzeni minionych dekad zdecydowanie przyspieszyło jej rozwój. Pozostawiło jednak po sobie negatywne skutki nadmiernej eksploatacji zasobów naturalnych oraz nagromadzenia gazów cieplarnianych w atmosferze.

Z czasem te negatywne skutki środowiskowe przerodziły się w barierę dla dalszego rozwoju gospodarczego. Obecna transformacja energetyczna, oparta na nisko- i zeroemisyjnych technologiach, ma na celu pokonanie tej bariery i przywrócenie równowagi pomiędzy współczesnym stylem życia a środowiskiem naturalnym.

Grupa ORLEN aktywnie uczestniczy w procesie transformacji energetycznej. Przygotowała długoterminową strategię, która pozwoli jej rozwijać się, jednocześnie osiągając neutralność emisyjną do 2050 r. To ambitny cel, którego realizację firma zadeklarowała jako pierwszy koncern paliwowy z Europy Środkowej. Strategia neutralności emisyjnej ogłoszona przez Grupę ORLEN jest oparta na czterech filarach: efektywności energetycznej produkcji, zeroemisyjnej energetyce, paliwach przyszłości oraz zielonym finansowaniu.

W ramach pierwszego filaru, do 2030 r. koncern zredukuje o 20 proc. emisję CO2 z obecnych aktywów rafineryjnych i petrochemicznych oraz o 33 proc. CO2/MWh z produkcji energii elektrycznej. Osiągnięcie tego celu będzie możliwe dzięki zainwestowaniu ponad 25 mld zł. Zrealizowane zostanie przeszło 60 projektów zwiększających efektywność energetyczną istniejących aktywów produkcyjnych. W nowych projektach rafineryjnych i petrochemicznych wykorzystywane zostaną najlepsze i najbardziej efektywne emisyjnie technologie.

Z kolei w ramach kolejnych filarów – budowy nowych obszarów biznesowych – Grupa ORLEN, w oparciu o wskazany budżet, będzie koncentrowała się na rozwoju nisko- i zeroemisyjnych źródeł wytwarzania, w tym przede wszystkim mocy wiatrowych oraz fotowoltaiki. Grupa zamierza również rozwijać technologie wodorowe oraz rozbudowywać sieć dystrybucji paliw alternatywnych. Firma rozwinie także produkcję biopaliw i biokomponentów, w tym w szczególności nowoczesnych komponentów drugiej generacji. Inwestycje realizowane w ramach strategii neutralności emisyjnej będą współfinasowane m.in. poprzez obligacje zrównoważonego rozwoju i zielone obligacje emitowane przez Grupę ORLEN na europejskim rynku kapitałowym.

Musimy również pamiętać, że obok transformacji produkcji energii, równie ważnym, jeśli nie ważniejszym wyzwaniem będzie transformacja popytu konsumenckiego. Rozwiązania dekarbonizujące popyt konsumpcyjny muszą znaleźć nabywców. To oczywiste prawo rynkowe. Jednak nie powiedzie się to, jeśli konsumenci nie zostaną dobrze przygotowani do ich odbioru.

Grupa ORLEN chce w tej kwestii działać kompleksowo.

Wykorzystując atuty najbardziej wartościowej marki w Polsce zamierza przejść przez transformację energetyczną wspólnie z konsumentami. Zredukowanie emisji bez ich udziału nie będzie możliwe. To nasi klienci decydują, jakie nośniki energii wykorzystują w swoich urządzeniach.

ORLEN chce natomiast wdrożyć nowe modele biznesowe, które pomogą obu stronom przestawić się na zieloną energię, tak by było to opłacalne i możliwe do sfinansowania. Przykładem takiego partnerstwa są m.in. projekty rozwoju transportu publicznego napędzanego wodorem, realizowane przez Grupę ORLEN wspólnie z polskimi aglomeracjami. Zasadniczą sprawą jest bowiem, by klienci mogli nabywać produkty i usługi przyczyniające się do dekarbonizacji, nie ponosząc przy tym nadmiernych kosztów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Organizator

Puls Biznesu

Patron honorowy

Ministerstwo Klimatu i Środowiska

Polecane