Liderki oceniane wyżej od liderów

opublikowano: 22-01-2018, 22:00

Wyczerpał się model, w którym przywódca musi występować z pozycji siły i dominacji. Dzisiaj w firmach liczą się kobiece umiejętności — uważa Chiristian Kurmann.

Współczesny biznes potrzebuje nowego modelu zarządzania. Stary, oparty na sztywnej hierarchicznej strukturze, polegał głównie na współzawodnictwie i dążeniu do indywidualnych sukcesów. Dzisiaj w coraz większym stopniu zyskuje na znaczeniu empatia, zdolności komunikacyjne, otwartość na innych i samoświadomość — przekonuje Chiristian Kurmann, ekspert od przywództwa włączającego. Ma na myśli tzw. miękkie kompetencje, postrzegane zazwyczaj jako kobiece. Nie znaczy to, że dysponują nimi wyłącznie panie, ale to one częściej niż mężczyźni kierują się instynktem i emocjami.

— Pomimo, że nazywane „miękkimi”, te cechy zdecydowanie należą do mocnych stron kobiet na stanowiskach zarządzających i decydują o ich sukcesie. Raporty i analizy, a także informacja zwrotna od współpracowników oraz zarządu wykazują, że kobiety w roli liderów są oceniane lepiej niż mężczyźni — tłumaczy Chrisitan Kurmann. Dodaje, że panie zazwyczaj znacznie lepiej radzą sobie z ekonomiczną i społeczną transformacją, przede wszystkim ze względu na chęć współpracy z innymi i umiejętności adaptacyjne. To ich kluczowa przewaga.

— Dostrzegając zawczasu sygnały ostrzegawcze i problemy zagrażające firmiemogą reagować na nie z wyprzedzeniem. Cechuje je również większa ostrożność, a w warunkach dużej presji i przeciążenia ich empatyczne, intuicyjne przywództwo jest korzystniejsze dla biznesu — uważa Chrisitan Kurmann. Ponadto kobiety częściej i chętniej reagują na uwagi otoczenia, a także są skłonne do większych ustępstw. Zdaniem eksperta jako szefowe sprawniej komunikują się z podwładnymi i wyznaczają im cele. Umiejętnie budują też relacje między różnymi zespołami i oddziałami firmy oraz wspierają współpracę w grupie. Ponieważ zazwyczaj lepiej od mężczyzn radzą sobie z analizowaniem i komunikowaniem problemów, są od nich skuteczniejsze w zarządzaniu. Dzięki dobrze rozwiniętej empatii kobiety na stanowiskach zarządzających potrafią też wspierać innych w rozwoju, inspirować ich i motywować do działania. To wszystko predysponuje panie do tego, aby miały większy udział w zarządzaniu firmami. Niestety, wielu mężczyzn na stanowiskach kierowniczych ma opory przed zaakceptowaniem takich sytuacji. — W środowisku zdominowanym przez mężczyzn od kobiet wymaga się o wiele więcej, aby mogły zdobyć lub utrzymać wysokie stanowisko, a ich wiedza i doświadczenie są nieustannie kwestionowane. Nie mogą spocząć na laurach i cieszyć się swoimi osiągnięciami, bo zawsze muszą przejmować inicjatywę — uważa Chrisitan Kurmann. Jego zdaniem członkowie zarządów i rad nadzorczych powinni zastanowić się, co mogą zrobić, aby stanowiska zarządcze w ich firmach stały się bardziej atrakcyjne dla kobiet. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Liderki oceniane wyżej od liderów