Linie lotnicze zwijają skrzydła

Małgorzata Birnbaum
21-09-2001, 00:00

Linie lotnicze zwijają skrzydła

Po amerykańskich firmach sektora lotniczego, zwolnienia i oszczędności zapowiadają europejskie spółki. British Airways zwolnią 5,2 tys. osób, Lufthansa planuje poważne oszczędności, a Airbus zamroził plany ekspansji. Specjaliści uważają, że to i tak za mało, a europejskie linie — tak jak amerykańskie — powinny otrzymać pomoc finansową.

Po tym, jak w środę cięcia zatrudnienia ogłosiły amerykańskie linie lotnicze i producenci samolotów Boeing i Honeywell (w sumie na bruk trafi 98 tys. osób), wczoraj podobne kroki podjęły największe spółki europejskie. British Airways zwolni 7 tys. osób, czyli o 5,2 tys. więcej niż zapowiadano przed ubiegłotygodniowymi atakami terrorystycznymi. Linie wycofają z operacji 20 samolotów i zmniejszą liczbę połączeń o 10 proc. Lufthansa rezygnuje z zamówień na pięć nowych samolotów i zamraża zatrudnienie. Air France przewiduje, że wydatki na ubezpieczenie wzrosną dziesięciokrotnie. Airbus, europejski rywal Boeinga w produkcji samolotów, utrzymał co prawda 10-proc. prognozę wzrostu zysku operacyjnego w 2004 roku, ale zamraża plany ekspansji.

Linie europejskie mogą znaleźć się w gorszej sytuacji od amerykańskich partnerów, jeśli Kongres zgodzi się na wsparcie krajowych przewoźników kwotą 5 mld USD (21 mld zł).

— Komisja Europejska powinna w takim przypadku bezwzględnie zainterweniować — ostrzega William Gaillard, rzecznik IATA.

Z wyliczeń IATA wynika, że całkowite straty linii lotniczych w tym roku sięgną 10 mld GBP (61,9 mld zł). Pomoc dla linii europejskich powinna przyjąć formę zastrzyków finansowych i pożyczek. Loyola de Palacio, komisarz UE ds. transportu, popiera wsparcie.

— Przepisy, które uniemożliwiają państwom UE udzielenie pomocy finansowej liniom lotniczym więcej niż jeden raz, mogą zostać zmienione — mówi Loyola de Palacio.

Na razie jednak żaden europejski przewoźnik nie zgłosił się do Brukseli po pomoc. Branża spodziewa się również, że po obu stronach Atlantyku zostaną złagodzone przepisy dotyczące fuzji, co ułatwi przewoźnikom przetrwanie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Birnbaum

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / / Linie lotnicze zwijają skrzydła