Na polskim rynku handlu spożywczego od lat 90. dominują gracze zagraniczni: Niemcy, Francuzi, Brytyjczycy czy Portugalczycy. W najbliższych latach wzmocnić może się pozycja Litwinów. Grupa Maxima, która ekspansję w Polsce rozpoczęła na początku 2012 r. od kupienia niewielkiej lubelskiej sieci Aldik, w ubiegłym roku stała się zawodnikiem wagi średniej dzięki przejęciu giełdowej Emperii, operatora sieci marketów Stokrotka. W najbliższych latach Litwini zamierzają jeszcze mocniej zwiększyć skalę.

— W ciągu dwóch dekad Maxima stała się litewską historią sukcesu: zaczynała od jednego sklepu w Wilnie i stała się rynkowym liderem w krajach bałtyckich. By z silnego gracza regionalnego przekształcić się w odnoszącą sukcesy grupę międzynarodową, będziemy musieli się zmienić — mówi Dalius Misiūnas, szef grupy Maxima.
W tym tygodniu grupa zaprezentowała nową strategię.
Przewiduje w niej 600 mln EUR (w przeliczeniu 2,6 mld zł) inwestycji w otwarcia nowych sklepów i przebudowę istniejących placówek, a także w poprawę oferty produktowej i efektywności operacyjnej. Pod koniec ubiegłego roku Maxima uplasowała na rynku emisję obligacji o wartości 300 mln EUR, która ma pomóc w finansowa- niu inwestycji.
— Ubiegłoroczne kupno i integracja sieci w Polsce oraz emisja obligacji to dla nas fundament strategii międzynarodowego rozwoju — mówi Dalius Misiūnas.
Emperia została zdjęta z giełdy przy wycenie na poziomie 1,2 mld zł. Spółka jeszcze w 2017 r. miała 2,57 mld zł przychodów ze sprzedaży, na co pracowało prawie 440 marketów pod szyldem Stokrotka. Na koniec trzeciego kwartału ubiegłego roku Maxima miała w Polsce łącznie 507 sklepów — oprócz Stokrotek były to placówki przejętych wcześniej sieci Aldik i Sano. W ostatnich miesiącach obie te sieci zostały włączone w struktury Stokrotki. Dzięki temu Polska jest dla Maximy — działającej poza tym w trzech krajach bałtyckich i w Bułgarii — największym rynkiem pod względem liczby sklepów.
W 2019 r. grupa zamierza otworzyć 120-140 sklepów na pięciu rynkach, z czego wiele będzie uruchomionych w Polsce. Plan inwestycyjny na ten rok zakłada inwestycje rzędu co najmniej 100 mln EUR w otwarcia i remonty istniejących sklepów — podaje Maxima.