Transakcja z udziałem amerykańskiego funduszu Andreessen Horowitz i spółki Wonderschool potwierdza inwestycyjną atrakcyjność marketplace’ów i systemów zarządzania punktami opieki nad najmłodszymi dziećmi. Niedawno w rozmowie z „Pulsem Biznesu” podkreślał to Artur Banach, partner zarządzający Movens VC. Fundusz zainwestował 2,7 mln zł w rundzie seed w polski start-up The Village, budujący platformę łączącą rodziców z mikroplacówkami opieki. W ten sam sektor weszli także inwestor giełdowy January Ciszewski (za pośrednictwem spółki JR Holding) oraz Nunatak Capital. Ogłosili właśnie, że zainwestowali 9 mln zł w LiveKid (także runda seed). Inwestorzy obejmą łącznie 22,61 proc. udziałów w spółce. Start-up, który stworzył system cyfrowego wsparcia dla przedszkoli, żłobków i rodziców, został wyceniony na 40 mln zł.
Potencjał szybkiego skalowania tego rodzaju biznesów, zdaniem inwestorów, wynika z niewielkiego poziomu cyfryzacji rynku opieki nad dziećmi i edukacji. Z drugiej strony – obecne pokolenie młodych rodziców stanowią aktywni użytkownicy internetu, aplikacji mobilnych i technologii cyfrowych, oczekujący od tradycyjnych placówek wyższego poziomu digitalizacji.
Z LiveKid już teraz korzysta ponad 150 tys. użytkowników i 1300 placówek edukacyjnych w Polsce i innych krajach europejskich. Tylko w czerwcu 2021 r. za pomocą narzędzi oferowanych przez spółkę rodzice dokonali płatności o łącznej wartości ponad 13 mln zł. Inwestycja ma wspomóc firmę w dalszym rozwoju na rodzimym rynku, a także m.in. w Hiszpanii, Szwajcarii i Niemczech.

– Poza naszym systemem do zarządzania placówkami wczesnoedukacyjnymi w portfolio mamy aplikację do monitorowania rozwoju dziecka, bazę przedszkoli i kilka innych usług, m.in. ubezpieczeniowych i edukacyjnych. Zakładamy, że za jakiś czas oprogramowanie, od którego zaczęliśmy, może stanowić darmowy kanał dotarcia do klientów. Spora część przychodów będzie pochodziła z innych linii biznesowych – przewiduje Jakub Pawelski, prezes LiveKid, który stworzył spółkę z Mateuszem Kuleszą.
Aplikację do zarządzania żłobkami i przedszkolami oraz do komunikacji rodziców z opiekunami wypuścili na rynek cztery lata temu W ubiegłym roku spółka wchłonęła polsko-kanadyjskiego Baby Managera (mobilny dziennik dziecka) oraz Przedszkolowo.pl (baza przedszkoli). Dotychczas projekt był rozwijany bez zaplecza w postaci inwestorskiego kapitału. Teraz jednak przedsiębiorcy chcą mocniej przyspieszyć.
Spółka, którą na celownik wziął fundusz Movens VC, jest natomiast na znacznie wcześniejszym etapie rozwoju. W obrębie marketplace’u o nazwie Wioski.co do końca 2021 r. - według przyjętej strategii - ma funkcjonować 100 mikropunktów opieki nad dziećmi do trzeciego roku życia. Platforma jest wyposażona także w mechanizmy weryfikacji i rekomendacji placówek oraz narzędzia do zarządzania. Start-up skupia się na rodzącym się sektorze demokratycznej opieki nad dziećmi, wiosek, mikrożłobków i mikroprzedszkoli.