Logistyczna spółka zawisła na włosku

Paweł Janas
15-03-2004, 00:00

Spór Vopaku z Orlenem może zagrozić powstaniu jednej z największych firm paliwowych w Polsce. Może też pokrzyżować sprzedaż Naftobaz.

Nafta Polska stoi przed poważnym problemem. Wiele wskazuje na to, że jej sztandarowy projekt dotyczący powołania tzw. zintegrowanego operatora logistycznego (ZOL) nie doczeka się realizacji.

— Prace nad projektem zacięły się głównie na skutek braku porozumienia w sprawie liczby baz paliwowych, które do nowej spółki miałby wnieść PKN Orlen. Holenderski Vopak i Nafta Polska są zdania, że część orlenowskich baz jest przestarzała. Konieczność ich modernizacji może spowodować nieopłacalność całego przedsięwzięcia — twierdzi nasz rozmówca.

Według niego, strony ustaliły, że ostateczne rozstrzygnięcia zapadną do 25 marca.

Długa droga

Skąd wziął się pomysł na ZOL? Najpierw pojawiła się z koncepcja sprywatyzowania Naftobaz, spółki posiadającej największe w kraju naziemne magazyny paliw płynnych. Pozyskanie środków od inwestora miało posłużyć restrukturyzacji spółki, modernizacji infrastruktury i pozyskaniu nowych klientów. W kwietniu 2003 r. wyłoniono kandydata do wyłącznych negocjacji w sprawie zakupu do 65 proc. akcji spółki. Został nim holenderski Vopak.

Szybko jednak okazało się, że prywatyzacja nie jest możliwa bez uwzględnienia interesów PKN Orlen (głównego klienta Naftobaz). Stąd Nafta Polska wpadła na pomysł, aby majątek logistyczny Orlenu połączyć z aktywami Naftobaz i umożliwić płockiej spółce zakup mniejszościowego pakietu akcji tego operatora.

No i co dalej

Zdaniem naszego rozmówcy, ewentualne fiasko planu powołania ZOL nie musi oznaczać porażki planu prywatyzacji Naftobaz.

— Wiele na to wskazuje, że Vopak podtrzyma zainteresowanie Naftobazami. Jeśli tak się stanie, Nafta Polska może wrócić do rozmów z Oiltankingiem, czyli drugą firmą, która złożyła wiążącą ofertę — dodaje nasze źródło.

Trzeba jednak pamiętać, że bez względu na to, kto ostatecznie zostanie inwestorem w Naftobazach, i tak będzie skazany na zawarcie kompromisu z PKN Orlen.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Logistyczna spółka zawisła na włosku