Los Przewozów zagrożony

ET
opublikowano: 07-12-2010, 13:11

Zarządca infrastruktury kolejowej żąda zawieszenia licencji Przewozom Regionalnym. Za długi.

Szef Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) ma poważny problem. Kilka dni temu trafiło do niego pismu z kancelarii prawnej wynajętej przez PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) z żądaniem zawieszenia licencji Przewozom Regionalnym (PR). Jeśli urząd odbierze licencję, to unieruchomi niemal cały ruch pociągów lokalnych i regionalnych.

Uzasadnienie wniosku — przewoźnik kolejowy, należący do samorządów wojewódzkich, ma 330 mln zł długu u zarządcy infrastruktury kolejowej, a należności reguluje na poziomie 38 proc. wymagalnych zobowiązań. Prawnicy PKP PLK powołując się na ustawę o transporcie kolejowym wzywają prezesa UTK do wszczęcia postępowania administracyjnego, zmierzającego do zawieszenia licencji PR. Ma on takie uprawnienia, jeśli "przedsiębiorca nie spełnia obowiązków określonych w ustawie". Prawnicy dowodzą, że gdy przewoźnik ubiega się o licencję, musi spełnić wiele wymogów, które nie przestają go obowiązywać, kiedy zezwolenia dostanie. Jednym z nich jest wiarygodność finansowa, którą ubiegający się o licencję musi posiadać, a którą, według PKP PLK, PR utraciły.

— Otrzymaliśmy pismo, które jest analizowane. Na obecnym etapie nie możemy udzielić żadnych dodatkowych informacji — mówi Alvin Gajadhur, rzecznik UTK.

PR pisma komentować nie chcą. Rzecznik spółki wyjaśnia, że przewoźnik próbuje porozumieć się z PKP PLK.

— Pod koniec września przedstawiliśmy harmonogram spłat, który nie został zaakceptowany przez PKP PLK. Mimo to spłacamy należności według tego planu — mówi Piotr Olszewski.

Harmonogram przewiduje spłatę w ciągu dwóch lat.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ET

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Los Przewozów zagrożony