Lotnictwo: kłopotów cd.

Małgorzata Birnbaum
05-10-2001, 00:00

Lotnictwo: kłopotów cd.

Jeszcze miesiąc temu nikt nie uwierzyłby w to, co się teraz dzieje z liniami lotniczymi. Swissair polata najwyżej do 28 października, pod warunkiem, że dostanie pomoc od rządu, który za jej obietnicę trafił na dywanik KE. KLM zamyka listę największych przewoźników, którzy decydują się na cięcia zatrudnienia i liczby lotów. Na tym nie koniec

Linie lotnicze można teraz podzielić na te, które stoją przed groźbą bankructwa, i te, którym do tego jeszcze trochę brakuje. Te pierwsze ratują rządy, drugie — próbują pomóc sobie same.

Wczoraj, dzięki obiecanej pomocy rządowej wysokości 450 mln CHF (1,2 mld zł) , Swissair zrealizował 50 z 500 planowych lotów. Pieniądze mają starczyć do 28 października. Ale nie wiadomo, czy rząd będzie mógł bezkarnie zrealizować swoją obietnicę — wczoraj ambasador Szwajcarii został wezwany na rozmowy z Francoisem Lamoureuxem, dyrektorem departamentu transportu w KE. Przedstawiciele UE uważają, że zgodnie z umową o transporcie sporządzoną przez rząd Szwajcarii i Unię w 1999 roku należało tę decyzję skonsultować — mimo że dokument nie został jeszcze ratyfikowany.

— W okresie od zawarcia do podpisania dokumentu obowiązuje zasada, zgodnie z którą nie można podejmować kroków sprzecznych z umową — mówi rzecznik KE.

Chyba najbardziej nietypowy sposób na ratowanie narodowego przewoźnika wybrał rząd Nowej Zelandii. Nie dość że wspomoże linie 350 mln USD (1,5 mld zł), to jeszcze kupi 83 proc. akcji firmy. Linie lotnicze, które 12 lat temu zostały sprywatyzowane, pozostaną znacjonalizowane do czasu, aż znajdzie się „odpowiedni inwestor”.

Firmy, które nie stoją (jeszcze) przed groźbą bankructwa, ratują się same szukając oszczędności. Wczoraj KLM ogłosiły zwolnienie 2,5 tys. osób. 12 tys. pracowników będzie pracować w krótszym wymiarze. Wszyscy zatrudnieni muszą się liczyć ze znaczącym spadkiem zarobków — najwięcej stracą członkowie zarządu (15 proc.), menedżerowie średniego szczebla zarobią 6 proc. mniej, a większość pracowników — 3 proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Birnbaum

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / / Lotnictwo: kłopotów cd.