Mało popularna ulga dla innowatorów

Dorota Zawiślińska
opublikowano: 30-05-2017, 22:00

Tylko 10 proc. przedsiębiorców skorzystało z zachęty podatkowej na B+R. Wielu wciąż nie wie, jakie projekty może ona objąć.

Czy polskie firmy chętnie odliczają koszty związane z działalnością badawczo-rozwojową? Z kim najczęściej realizują nowatorskie pomysły? M.in. na te pytania odpowiada najnowszy raport KPMG „Ulga podatkowa na badania i rozwój”. Z zachęty podatkowej na B+R rodzime przedsiębiorstwa mogą korzystać od ponad roku. Z badania KPMG wynika, że dotychczas zrobiła to tylko co dziesiąta firma pracująca nad innowacyjnymirozwiązaniami. Aż 21 proc. przedsiębiorstw nie wie o takiej możliwości, a 39 proc. nie bierze jej pod uwagę, ponieważ nie ma pewności, czy ich przedsięwzięcia kwalifikują się do ulgi podatkowej. Sporo, bo aż 27 proc. przedstawicieli biznesu, obawia się, że niekorzystne interpretacje fiskusa mogą zakwestionować rozliczenie kosztów. Natomiast co piąta firma uważa, że korzyści wynikające z zachęty podatkowej są zbyt małe.

— Działalność badawczo-rozwojowa jest bardzo szerokim pojęciem. Obejmuje wiele czynności wykonywanych przez przedsiębiorców, często we współpracy z innymi firmami lub jednostkami naukowymi. Nie ma jednego, zamkniętego katalogu czynności badawczo-rozwojowych. W każdej firmie wygląda to inaczej. Dlatego najistotniejszym krokiem, jaki należy podjąć, aby skorzystać z nowej ulgi, jest podział przedsięwzięć na będące działalnością B+R oraz niemieszczące się w tym obszarze — mówi Kiejstut Żagun, szef zespołu ulg i dotacji w KPMG.

Jakie korzyści

Autorzy raportu zwracają uwagę, że korzyści wynikające z zachęty podatkowej na B+R mogą znacząco wspomóc firmy w budowaniu przewagi konkurencyjnej na rynku. Zaoszczędzone pieniądze przeznaczają najczęściej na zakup nowoczesnego sprzętu, aparatury badawczej i inwestycje w rozwój pracowników.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Co ciekawe, tylko 11 proc. badanych przedsiębiorstw nie miało problemów z rozliczeniem ulgi. Natomiast aż 56 proc. firm narzekało na trudności związane z klasyfikacją kosztów, które można odliczyć. Warto podkreślić, że połowa przedstawicieli biznesu realizujących nietuzinkowe pomysły nie ma wyodrębnionego działu badań i rozwoju.

— Prace B+R są prowadzone praktycznie w każdym sektorze przemysłu, w tym m.in. w spożywczym, finansowym, produkcyjnym, usługowym, wydobywczym czy ICT. Jednak niewielu przedsiębiorców zdaje sobie sprawę, że takie działania jak choćby rozwój systemu informatycznego, prace nad efektywniejszym systemem produkcji czy ulepszaniem produktu kwalifikują się do ulgi. Co ważne, nie wymaga to wyodrębnienia w strukturach firmy osobnego działu, skupiającego się na działalności stricte badawczo-rozwojowej — zaznacza Kiejstut Żagun.

Większy budżet

Wszystkie badane przedsiębiorstwa, które pracują nad nowatorskimirozwiązaniami, w ciągu najbliższych trzech lat planują przeznaczyć więcej pieniędzy na innowacje. Aż 42 proc. średnich firm chce zwiększyć budżet na nietuzinkowe projekty nawet o 5 proc. Warto zaznaczyć, że badanie KPMG zostało przeprowadzone jeszcze przed ogłoszeniem przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego projektu zmian w ustawie o poprawie otoczenia prawnego działalności innowacyjnej, znacznie podwyższającego wysokość ulgi B+R od 2018 r. Zdaniem autorów raportu, gdyby firmy wiedziały o projektowanej regulacji, zadeklarowałyby jeszcze większy wzrost nakładów na innowacje w kolejnych latach.

39 proc. Tyle firm nie korzysta z ulgi B+R, bo nie ma pewności, czy ich działalność się do niej kwalifikuje.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane