Czytasz dzięki

Maluchy doładują e-auta

opublikowano: 08-11-2018, 22:00

30 start-upów w asyście dużych graczy wypracuje nietuzinkowe rozwiązania elektromobilne.

Firma doradcza techBrainers — wybrana w konkursie „Elektro ScaleUP” — wyłowi młode spółki, które wspólnie z liderami innowacji rozwiną skrzydła w dopiero u nas raczkującym sektorze. Do programu przystąpiło już sześciu dużych graczy: Tauron, PKN Orlen, Carrefour Polska, Siemens, Synerise i Larq. Lista uczestników jest wciąż otwarta.

Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii, podkreśla,
że celem programu Elektro ScaleUp jest połączenie potencjału start-upów z
doświadczeniem i infrastrukturą gigantów.
Zobacz więcej

POŁĄCZYĆ SIŁY:

Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii, podkreśla, że celem programu Elektro ScaleUp jest połączenie potencjału start-upów z doświadczeniem i infrastrukturą gigantów. Fot. Marek Wiśniewski

Na realizację pilotażu, którego efektem mają być 23 projekty wdrożeniowe, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), wyłożyła 10 mln zł, a wspomniani partnerzy biznesowi — ok. 3,5 mln zł. Kwota ta może być wyższa, jeżeli na współpracę ze start-upami postawi więcej korporacji.

— Rozwój branży elektromobilnej jest jednym z priorytetów rządu. W ciągu najbliższych kilku lat zrewolucjonizuje ona przemysł motoryzacyjny. Dlatego wspieramy ten sektor grantami z programu Inteligentny Rozwój (POIR) — mówi Jerzy Kwieciński, minister inwestycji i rozwoju.

Zauważa, że w tej perspektywie pula dotacji dla start-upów jest dwa razy większa niż w poprzedniej unijnej siedmiolatce. Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii, zwraca uwagę, że uczestnikami program Elektro ScaleUP są giganci z różnych branż.

— Mamy przedstawiciela sektora paliwowego, który widzitrendy makroekonomiczne i zmiany w elektromobilności na świecie. Nie zabrakło też wytwórcy energii. Cieszymy się z obecności właściciela sklepów wielkopowierzchniowych i firmy zajmującej się sztuczną inteligencją — zaznacza Jadwiga Emilewicz.

Elektro ScaleUP będzie realizowany według metodologii Pilot Maker, opracowanej przez techBrainers. Precyzuje ona wyzwania, przed jakimi stoją duże firmy w tym projekcie.

— Muszą one wskazać, jakie są ich priorytety i co mogą udostępnić start-upom w formule otwartych innowacji. Ważna jest również zdolność uczestników przedsięwzięcia do podejmowania ryzyka. Chodzi o przetestowanie jak największej liczby rozwiązań. Nasz projekt jest bardziej podobny do procesu zakupowego, a mniej do klasycznego programu akceleracji. Jego celem są stabilne kontrakty między start-upami i korporacjami. Na takiej współpracy mają zyskać obie strony — tłumaczy Magdalena Jackowska-Rejman, prezes techBrainers.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Przyznaje, że program dotyczy branży, która rozwija się dynamicznie, ale jest na wczesnym etapie rozwoju.

— Strategiczne pozycje i role na rynku e-mobility w Polsce nie są jeszcze zajęte. Wierzę, że branża nie urośnie za sprawą jednego, bogatego koncernu, ale dzięki współpracy odważnych liderów wielu sektorów ze start- -upami i instytucjami naukowymi — przekonuje Magdalena Jackowska-Rejman.

Oprócz wsparcia ekspertów korporacyjnych, technologicznych i biznesowych każdy start-up ma szansę na grant w wysokości do 500 tys. zł. Młode spółki mogą zgłaszać się do projektu do końca roku. Doświadczenie w tej branży ma już Tauron. Od kilku lat testuje napędzane prądem autobusy miejskie i systemy ich szybkiego ładowania. Firma inwestuje też w carsharing. Do końca roku stworzy miejską wypożyczalnię e-samochodów w Katowicach i postawi tam ponad 30 punktów ich ładowania.

— Najlepszym sposobem stymulowania tego rynku jest znalezienie skutecznych modeli biznesowych. Ich wypracowanie jest naszym celem w ramach projektu Pilot Maker Elektro ScaleUp — podkreśla Jarosław Broda, wiceprezes Tauron Polska Energia.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane