Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) planowała 13 czerwca otworzyć oferty na budowę korytarzy dojazdowych związanych z realizacją lotniska w Baranowie i infrastruktury towarzyszącej. Termin został jednak przesunięty na 7 lipca, bo firmy i eksperci zgłaszają wiele pytań i wątpliwości, spółka natomiast udziela odpowiedzi i przedstawia liczne wyjaśnienia.
Fazy inwestycji
Przedstawiciele branży budowlanej poprosili o zmiany w specyfikacji warunków zamówienia (SWZ) dotyczące wynagrodzenia za roboty drogowe.
— Są potrzebne w bieżącym postępowaniu oraz w przetargach na kolejne planowane przez CPK etapy prac drogowych — mówi Jan Styliński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa (PZPB).
Inwestycja jest podzielona na kilka faz. Obecny przetarg dotyczy etapu nr 3, a 24 czerwca jest planowane złożenie ofert w postępowaniu na fazę pierwszą. Inwestor nie podaje kosztorysu bieżących zadań, wiadomo jedynie, że wartość postępowania przekracza 100 mln zł.
PZPB zaapelował o zmiany dotyczące wyceny oferty i wynagrodzenia wykonawcy. Zwycięzca ma wybudować drogi ze ścieżkami pieszo-rowerowymi, ale w zależności od prognoz natężenia ruchu mogą mieć różne kategorie związane z przepustowością oznaczone jako KR4, KR5 lub KR 6. Zamawiający oczekuje, że uczestnicy przetargu wyliczą ceny dla odcinków dróg o najwyższej przepustowości, czyli KR6, ale jeśli w praktyce okaże się, że wystarczy inwestycja w trasy o niższych parametrach, muszą się liczyć z obniżką wynagrodzenia — w skrajnym przypadku nawet o 40 proc. To zaś rodzi ryzyko, że uczestnicy przetargów na wszelki wypadek będą zawyżać ceny ofert. „W dokumentacji przetargowej brak jest danych umożliwiających wykonawcom samodzielne obliczenie kategorii ruchu dla poszczególnych korytarzy drogowych, takich jak liczba osi pojazdów, zakładane wolumeny materiałów do przewiezienia, prognozy ruchu czy dane z pomiarów ruchu. Obliczenie wartości wynagrodzenia zgodnie z zasadami opisanymi w dokumentacji postępowania prowadzi do nieproporcjonalnego obniżenia jego wysokości względem rzeczywistych kosztów realizacji inwestycji” — czytamy w piśmie PZPB.
Na podstawie danych z biuletynu Secocenbud eksperci wyliczyli, że zmiana kategorii drogi skutkuje zmianą kosztów realizacji inwestycji w przedziale 7-18 proc. i taki poziom korekty ceny uznają za zasadny.
Możliwe korekty
Agnieszka Stefańska-Krasowska, rzeczniczka prasowa CPK, przypomina, że postępowanie jest prowadzone w formule zaprojektuj i wybuduj.
— W tej formule wykonawca kompleksowo odpowiada za realizację — opracowanie dokumentacji oraz wykonanie robót budowlanych. Postanowienia SWZ wskazują, że po przeprowadzeniu analiz i prognoz ruchu przez wykonawcę w przypadku wyboru kategorii ruchu KR 4 wynagrodzenie zostanie obniżone o 40 proc. względem wynagrodzenia za KR6 — mówi Agnieszka Stefańska-Krasowska, dodając jednak, że CPK nie wyklucza zmian w dokumentacji postępowania do końca upływu terminu składania ofert.