Mama i tata wracają do pracy

opublikowano: 27-05-2018, 22:00

Młodzi rodzice chcą się rozwijać zawodowo. Ale czy łatwo im reaktywować karierę po przerwie?

Ambicje, kariera, rozwój — to jedne z najważniejszych wartości osób 20— i 30-letnich. Trudno je jednak pogodzić z życiem rodzinnym. Młodzi rodzice — zwłaszcza mamy — obawiają się powrotu na rynek pracy po przerwie poświęconej na wychowanie dziecka. Takie jest powszechne przekonanie. Specjaliści z Pracuj. pl postanowili je sprawdzić. Z ich badań wynika, że dużo zależy od pracodawców — czy wychodzą naprzeciw ludziom, którzy chcą łączyć role rodzicielskie z zawodowymi.

Ankietowanych można podzielić niemal równo na dwie grupy: tych, którzy czują wsparcie pracodawców w godzeniu macierzyństwa i ojcostwa z pracą, i tych, którzy takiego poczucia nie mają. Respondenci przyznają, że w stosunku do ubiegłych lat jest więcej benefitów dla rodziców — jak elastyczny czas pracy, praca zdalna i dodatkowe urlopy.

Nadzieje i lęki

Sylwia Sosnowska, dyrektor HR w Grupie Pracuj, w relacjach rodzinnych widzi motor do działania i motywację do rozwoju zawodowego. Rozstrzygająca jest strategia personalna firmy — na ile środowisko pracy wspiera lub utrudnia rozwój rodziców. Personalna zachęca pracowników do zwiększania wiedzy na temat ich praw.

— Strach przed utratą efektywności, obawy o możliwość łączenia wychowania z sukcesem zawodowym, a także niepewność co do stabilności etatu — to wyzwanie dla pracodawców. W tym przypadku znów wracamy do bardzo istotnego aspektu działalności firmy — czyli spójnej, przyjaznej i zrozumiałej strategii HR. Matki i ojcowie powinni wiedzieć, jak ich pracodawca prowadzi proces ponownego wdrożenia do zespołu i zadań — mówi Sylwia Sosnowska.

Jedna z uczestniczek badania tak opisała swoją zawodową reaktywację: „Pierwsze tygodnie są trudne. Myślami człowiek jest jeszcze cały czas w domu. Zastanawiałam się, co ja tu robię? Ja tęskniłam, dziecko tęskniło. Na początku nie mogłam się skupić na pracy i czekałam na moment, kiedy tylko będę mogła wyjść do domu. Nie zakładałam sobie skrzynki mailowej na telefonie jeszcze przez miesiąc, żeby móc być bardziej skupiona na dziecku”. Pojawiły się też oczekiwania wobec firmy: „Myślę, że byłoby super, gdyby wychodziłainicjatywa od strony pracodawcy, że za miesiąc wracasz i może chciałabyś się wdrożyć. Z osobą, która nie była przez 1,5 roku w firmie, jest trochę jak z nowym pracownikiem”.

Skaza na wizerunku?

Konstancja Zyzik, odpowiedzialna w Grupie Pracuj za zarządzanie talentami i employer branding (marka pracodawcy), nie ma wątpliwości: to, w jakich okolicznościach i w jakiej atmosferze młodzi rodzice wracają do aktywności zawodowej, wpływa na wizerunek firmy. Z pewnością nadszarpnie go rozdźwięk między oczekiwanymi a otrzymywanymi benefitami. Podobnie jak niski odsetek matek, które korzystają ze swoich praw. W czasach, gdy brakuje specjalistów — twierdzi — każde przemyślane świadczenie (i pozytywna opinia) zwiększa atrakcyjność danego przedsiębiorstwa w oczach kandydatów.

— Do najlepszych praktyk firm wspierających młodych pracujących rodziców należą: elastyczne urlopy rodzicielskie, dodatkowe dofinansowania, przejrzysta strategia wsparcia rodziców, a także żłobki i przedszkola firmowe — wymienia Konstancja Zyzik.

Według Pracuj.pl, kobiety najczęściej decydują się na powrót do tego samego pracodawcy na dawne stanowisko z identycznym zakresem obowiązków. Taką formę wybiera ponad dwie trzecie pracujących mam (67 proc.). Szczególnie często decydują się na to osoby dojrzałe — wybiera go 78 proc. badanych Polek w wieku 35-39 lat.

Na zmianę swojego statusu zawodowego decyduje się 33 proc. badanych matek — najczęściej oznacza to zatrudnienie się u nowego pracodawcy (21 proc.). Pracę dorywczą podejmuje 7 proc. uczestniczek sondażu — przeważają wśród nich kobiety do 25 roku życia. Tylko co 20 ankietowana po urlopie otwiera swoją działalność gospodarczą. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Firmy / Mama i tata wracają do pracy