MAN wyprodukuje elektryki w Starachowicach

Małgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 06-08-2018, 22:00

118 mln zł wyda niemiecki producent na rozbudowę polskiego zakładu. Dołączy do Solarisa czy Volvo, które już weszły w elektromobilność.

MAN Bus otwiera nowy rozdział w Starachowicach. Spółka dostanie dziś zezwolenie na działalność w specjalnej strefie ekonomicznej.

W pierwszym półroczu Specjalna Strefa Ekonomiczna „Starachowice”, którą kieruje Marcin Perz, wydała zezwolenia, w których firmy obiecały 56 mln zł nakładów. W lipcu spółka pobije tę kwotę jednym zezwoleniem — dla MAN-u. A prezes zapowiada jeszczedwa duże projekty.
Zobacz więcej

IDZIE NA REKORD:

W pierwszym półroczu Specjalna Strefa Ekonomiczna „Starachowice”, którą kieruje Marcin Perz, wydała zezwolenia, w których firmy obiecały 56 mln zł nakładów. W lipcu spółka pobije tę kwotę jednym zezwoleniem — dla MAN-u. A prezes zapowiada jeszczedwa duże projekty. Fot. ARC

— MAN Bus deklaruje, że zainwestuje maksymalnie prawie 118 mln zł i zwiększy zatrudnienie, które przekracza 1,5 tys. osób, o 20 pracowników. Projekt zakłada unowocześnienie infrastruktury i przygotowanie zakładu do produkcji kompletnego autobusu z napędem elektrycznym. Zakończenie inwestycji jest planowane na koniec 2021 r. — mówi Marcin Perz, prezes SSE „Starachowice”.

Wszystkie drogi…

Autobusy elektryczne będą oparte o całkowicie nową konstrukcję korpusu. W przyszłości wyeliminują z produkcji autobusy obecnej generacji.

To trzecie zezwolenie w starachowickiej strefie dla spółki MAN, która zatrudnia ponad 1,5 tys. osób. Prawie 20 lat temu zaczęła od produkcji samochodów ciężarowych na terenie byłej Fabryki Samochodów Ciężarowych STAR. Potem uruchomiła produkcję autobusów niskopodłogowych miejskich, które dziś stanowią trzon działalności. W lipcu MAN dostał z Deutsche Bahn zamówienie na 1 tys. autobusów, z których większość powstanie w Starachowicach. W 2016 r. MAN przeniósł do tego miasta produkcję autobusów miejskich z Sadów pod Poznaniem (wielkopolski zakład zamknął). Powstał wtedy zespół specjalistów zajmujących się budową prototypów autobusów.

— Do niedawna prace koncepcyjny były wykonywane w Monachium. Bardzo nas cieszy, że firma zdecydowała się na ulokowanie w Starachowicach także działalności badawczej związanej z elektrycznymi autobusami — mówi Marcin Perz.

…prowadzą do elektrobusów

Ekspertów nie dziwi ruch MAN.

— MAN dołącza do innych producentów, którzy już wytwarzają autobusy hybrydowe lub elektryczne, jak Solaris, który jest pod tym względem nr 1 w Europie, Volvo czy Ursus Bus — mówi Rafał Orłowski z Automotive.pl.

Produkcję elektrycznych autobusów, w tym „gimbusa”, planuje Rafako, producent kotłów z Raciborza, o czym informował portal infobus.pl. Według raportu „Electric Buses 2018-2038”, do 2028 r. rynek autobusów elektrycznych będzie wart 500 mld USD.

— Rynek elektrycznych pojazdów jest najbardziej zaawansowany w Chinach. W dwóch regionach tego kraju prawo wręcz nakazuje, by autobusy były elektryczne. Elektromobilność rośnie na świecie i nie można udawać, że to się nie dzieje — mówi Paweł Gos, prezes Exact Systems.

W 2016 r. na 1942 sztuki nowych autobusów kupionych w Polsce, sześć było elektrycznych. W 2017 r. zamówiono już 63 sztuki. W pierwszym półroczu 2018 na ulicach przybyło 14. Rozwojowi rynku będą sprzyjać zapisy w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, dotyczące świadczenia lub zlecania przez samorządy usług komunikacji miejskiej podmiotowi, który ma we flocie co najmniej 5 proc. pojazdów zeroemisyjnych.

MAN ma w Polsce także zakład w Niepołomicach pod Krakowem, w którym produkuje ciężarówki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / MAN wyprodukuje elektryki w Starachowicach