Przewodniczący senackiej Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych Jerzy Markowski uważa, że 192 mln zł na dofinansowanie kolei regionalnych powinno zaspokoić potrzeby PKP w 2004 roku. Argumentuje, że kolej ma otrzymać z budżetu poza tą kwotą aż 1,35 mld zł.
W czasie debaty nad ustawą budżetową na 2004 rok Markowski zaproponował zmniejszenie z 550 mln zł do 192 mln zł dotacji dla kolejowych przewozów pasażerskich.
- Na dofinansowanie dopłat do przewozów kolejowych zapisano 370 mln zł, kolejne 240 mln zł to dotacje na inwestycje w PKP. Senacka komisja powiększyła tę kwotę o 30 mln zł. Z udziału w podatku CIT ma pochodzić 540 mln zł. Oprócz tego, zapisano też pieniądze wynikające ze sprzedaży majątku PKP i następne 192 mln zł proponuje przyznać komisja senacka – powiedział Markowski.
Podkreślił, że tegoroczne nakłady na kolej są najwyższe od lat, a rząd jest gotów znowelizować budżet gdyby wpływy z CIT okazały się niższe od planowanych.
- Pewne nakłady zaplanowane na dofinansowanie kolei trzykrotnie przekraczają zdolności produkcyjne zaplecza PKP – argumentował senator SLD.
MD, PAP