Wydawca kart płatniczych zaoferuje bankom i fintechom nowe rozwiązania związane z bezpieczeństwem. Pilotaż przeprowadzi w Polsce i Wielkiej Brytanii.
Mastercard pracuje nad ofertą wspierającą sektor finansowy w rozwoju usług płatniczych, który przyspieszy dzięki unijnej dyrektywie PSD2. Chce ułatwić współpracę bankom i fintechom. W pakiecie Mastercarda znajdzie się m.in. ogólnoeuropejski rejestr podmiotów trzecich, dzięki któremu banki będą mogły sprawdzać, czy firmy występujące o dostęp do rachunku klienta są do tego uprawnione. Firma kartowa pomoże też wyłapywać oszustwa w tym obszarze. Kolejna usługa to mechanizm rostrzygania sporów, obejmujący zestaw reguł, platformę komunikacyjną i arbitraż. W ramach pakietu usług ruszy też platforma łącząca banki i podmioty trzecie, tzw. API connectivity hub.

— Spółka zaoferuje dodatkowe usługi na rynku płatniczym, który jest w trakcie transformacji, m.in. w związku z PSD2 i mnożeniem się fintechów. W obliczu tych przemian działalność takich graczy, jak Mastercard czy Visa może być zagrożona. Mastercard próbuje rozwijać nowe linie biznesowe, co wydaje się naturalnym krokiem. Czy usługi się przyjmą — trudno ocenić, ponieważ pracę nad wdrożeniem PSD2 wciąż trwają — mówi Michał Sobolewski, analityk domu maklerskiego BOŚ.
Przedstawiciele Mastercarda wierzą, że nowe usługi usuną istotne przeszkody w budowaniu dynamicznych i sprawnie działających środowisk otwartej bankowości.
— Dostrzegamy, że problemy z zaufaniem występują po obu stronach. Podmioty trzecie potrzebują dostępu do danych i infrastruktury nadzorowanych przez banki, banki zaś muszą mieć pewność, że podmioty trzecie, które żądają dostępu do danych, są do tego uprawnione — mówi Jason Lane, wiceprezes do spraw rozwoju rynku europejskiego w Mastercardzie.
Pilotaż nowej oferty ruszy na początku 2019 r. — w pierwszej kolejności w Polsce i Wielkiej Brytanii. Do końca przyszłego roku ten pakiet usług ma być dostępny już w całej Europie.
— Fakt, że Polska jest jednym z dwóch krajów, w których zostanie przeprowadzony pilotaż, jest dowodem na dojrzałość i innowacyjność polskiej branży bankowej i rynku usług finansowych — mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału firmy Mastercard Europe.
44 proc. Taka część rynku kart płatniczych należała do Mastercarda na koniec 2017 r. Dostęp do danych takiej rzeszy klientów to szansa, aby w pełni wykorzystać potencjał, jaki drzemie w PSD2.
Podpis: Karolina Wysota