Matka vs córka

Joanna Barańska
17-02-2005, 00:00

Po kilku latach sporu zwaśnione strony są w punkcie wyjścia. Obie spółki nadal mogą posługiwać się w Polsce swoimi markami.

Manpower Inc. to amerykańska agencja pracy czasowej działająca w 67 krajach. Od 1994 r. koncern ma spółkę córkę w Austrii (Manpower Austria), a obie marki są zarejestrowane w Polsce.

Pod koniec lat 90. stosunki między firmami zaczęły się psuć — do tego stopnia, że niemal jednocześnie obie złożyły w polskim Urzędzie Patentowym (UP) wnioski o wygaszenie praw do znaku rywala. Argumentacja w obu przypadkach była podobna: druga firma nie posługuje się swoim znakiem i używa go co najwyżej do produkowania folderów reklamowych, a nie do rzeczywistego świadczenia usług (a znak towarowy musi być używany rzeczywiście). UP odmówił Manpower Inc. uznania znaku austriackiej Manpower za wygasły, a Austriakom odmówił w ogóle wszczęcia postępowania. Powód? Amerykanie są właścicielem austriackiej spółki, wiąże je umowa licencyjna, a żadna firma nie ma interesu prawnego w wygaszaniu marki konkurentki.

Obie spółki zaskarżyły decyzje UP do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego i... obie przegrały. Sąd nie dopatrzył się naruszenia prawa przez UP. Wczoraj kasacjami obu tych wyroków zajął się z kolei Naczelny Sąd Administracyjny, który je oddalił. Spółkom najbardziej zaszkodziło to, że ich pełnomocnicy nie potrafili nawet określić łączących je obecnie powiązań.

Wyrok sądu oznacza, że spór wrócił do punktu wyjścia. Obie spółki mają w Polsce prawa do znaku Manpower. Austriacka — co prawda — nie prowadzi w Polsce działalności rekrutacyjnej, ale z takim wyrokiem może to robić pod tą marką. Problem w tym, że inna córka Manpower Inc. — Manpower Polska — jest, jak twierdzi, w pierwszej trójce agencji pracy czasowej w kraju, a konkurent z Austrii mógłby jej mocno popsuć szyki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Joanna Barańska

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Matka vs córka