McKinsey: gospodarka cyfrowa w Polsce warta 44 mld EUR

  • PAP
opublikowano: 14-09-2022, 16:22
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Polska ma największą gospodarkę cyfrową w Europie Środkowo Wschodniej; w 2021 r. jej wartość wyniosła 44 mld euro - wynika z opublikowanego w środę badania firmy doradczej McKinsey. Polska ma też największy rynek e-commerce, który w ubiegłym roku był warty 27 mld euro.

"W Polsce do 2030 roku gospodarka cyfrowa może przynieść dodatkowe 78 mld euro, czyli ponad 360 mld złotych. W sumie gospodarka cyfrowa może być warta prawie 123 mld euro w 2030 roku, stanowiąc 9 proc. prognozowanego PKB" - wskazano w środowym opracowaniu wyników badania firmy doradczej McKinsey and Company.

Eksperci wskazali, że Polska posiada największą gospodarkę cyfrową w regionie Europy Środkowo Wschodniej - w 2021 r. była ona warta 44 mld euro, a tempo jej wzrostu rośnie. "Według analiz głównym motorem tego przyspieszenia był handel cyfrowy. W latach 2019-2021 odnotowywał on tempo wzrostu na poziomie 22 proc. rocznie i stanowił 60 proc. gospodarki cyfrowej w ubiegłym roku" - poinformowali.

Wartość handlu cyfrowego w Polsce w 2021 r. wynosiła 27 mld euro, a udział handlu cyfrowego w obrotach ogółem stanowił 17 proc. Wartości te są ponad dwukrotnie większe w stosunku do roku 2017 r., a rekordowe wzrosty miały miejsce w okresie pandemii - wskazano w opracowaniu.

"W ciągu ostatnich pięciu lat w Polsce nastąpił znaczny wzrost liczby nowych sprzedawców cyfrowych. Tylko w pierwszej połowie 2020 r. powstało około 2 tys. nowych sklepów online. Nowe marki wchodziły do kraju i często wybierały kanał online jako główny sposób sprzedaż, podczas gdy otwieranie sklepów fizycznych pozostawało częścią ich strategii w przypadku dalszego wzrostu" - wskazał przedstawiciel McKinsey i współautor raportu Tomasz Marciniak, cytowany w informacji prasowej

Marciniak zwrócił uwagę, że już teraz widać, jak pod wpływem gwałtownego wzrostu sprzedaży online i rosnących potrzeb klientów sprzedawcy detaliczni w Polsce usprawnili swoje procesy wysyłkowe, aby dostawa była jak najbardziej wydajna. "Wprowadzono rozwiązania mające maksymalnie uprościć proces zakupów, takie jak darmowe dostawy, funkcje click and collect czy ułatwianie płatności oraz wprowadzanie opcji płatności odroczonych" - wymienił.

Autorzy opracowania podkreślili, że dotychczasowe wzrosty w gospodarce cyfrowej były napędzane głownie rozwojem handlu cyfrowego. Jej dalszy rozwój może zależeć od drugiego komponentu gospodarki cyfrowej – ICT (teleinformatyka), czyli wydatków rządów i firm we wszystkich sektorach na sprzęt, oprogramowanie, infrastrukturę i powiązane z nimi usługi. Według raportu sektor ten może odpowiadać za 76 proc. wzrostu do 2030 r.

"Fundamenty gospodarki cyfrowej, takie jak rozwinięta infrastruktura (szybki internet, mobilny dostęp szerokopasmowy, technologie chmurowe, AI czy big data) o szerokim zasięgu oraz dobrze wyszkolona pula talentów oraz dynamiczny ekosystem biznesowy, mają kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju ICT w Polsce" - ocenili eksperci.

McKinsey and Company to firma doradztwa strategicznego świadcząca usługi zarówno dla podmiotów prywatnych, jak i dla instytucji publicznych oraz rządów państw. Spółka zatrudnia 30 tys. osób i jest obecna w 65 krajach. (

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane