Treści, dane, analityka — to od kilku lat konik Jacka Olechowskiego. Prezes i większościowy akcjonariusz giełdowej spółki Mediacap konsekwentnie prowadzi ją w stronę marketingu opartego na technologii. IQS, przejęta wcześniej spółka badawcza z grupy Mediacap, kupiła BrandSpy, mającą dotychczas ambicje wyrośnięcia na drugi Brand24, specjalizujący się w monitoringu sieci społecznościowych.

— To, co nas interesuje w BrandSpy, to technologie, know-how i oprogramowanie. Te komponenty zasilą bazy i moce Opinie.pl. Mamy jasny cel: stać się najmocniejszą w Polsce platformą wiedzy o konsumentach — twierdzi Jacek Olechowski.
Zapowiada rychłe ogłoszenie nowej strategii spółki, nieodchodzącej od jej technologicznego DNA. BrandSpy do Mediacapu wniesie zbierane w czasie rzeczywistym dane o zachowaniach użytkowników Facebooka czy Twittera. Te zasilą profile 90 tys. osób już współpracujących z Opinie.pl. O ich komercyjnym wykorzystaniu i przekuciu w produkty dla rynku zdecyduje m.in. zespół analityków danych, przejęty niedawno od konkurencyjnego Kantar MillwardBrown.
— W tym kontekście nie interesuje nas już bezpośrednia rywalizacja z np. Brand24. Stawiamy na rozwijanie silnika baz danych w ramach IQS i Opinie.pl — podkreśla prezes Mediacapu. W najbliższych latach to na IQS ma spoczywać główny ciężar przynoszenia zysków w giełdowej grupie. Już teraz działka technologiczna i związana z danymi opowiada za 1/3 przychodów i ponad 60 proc. EBITDA grupy.
Jej skład uzupełniają Plastream, platforma do zarządzania i analizy treści wideo oraz ogłoszona w marcu tego roku inwestycja w TalentMedia, kanał partnerski YouTube’a za 2,8 mln zł. W zeszłym roku Mediacap zmieniał strukturę przychodów, notując wyraźne spadki na m.in. działalności reklamowej i eventowej, a księgując zwyżki w segmencie data, co łącznie dało 67,3 mln zł przychodów (spadek o 6 proc. r/r) i 7,4 mln zł EBITDA (spadek o 0,5 proc. r/r).