Mediatel traci dwóch ważnych klientów

Magdalena WierzchowskaMagdalena Wierzchowska
opublikowano: 2012-10-12 00:00

Z usług giełdowej spółki zrezygnowały UPC i Telekomunikacja Novum. Nic się nie stało — uważa prezes.

„Zadłużenie i struktura finansowania tych spółek [Mediatela i zależnego Elteriksu — przyp. red.] uległy znaczącemu pogorszeniu, co stwarza ryzyko utraty płynności, a w przypadku niepowodzenia zamierzeń kierownictwa może prowadzić do zagrożenia kontynuacji działalności” — takie zdanie znalazło się w raporcie biegłego rewidenta telekomunikacyjnej firmy, załączonego do półrocznego sprawozdania finansowego.

Klient migruje...

Tymczasem, jak wynika z naszych nieoficjalnych informacji, Telekomunikacja Novum kończy migrację bazy 230 tys. abonentów z Mediatela do GTS. Usłyszeliśmy, że oznacza to pomniejszenie przychodów giełdowej firmy o 1 mln zł miesięcznie. Tego typu działalność daje marże rzędu 30-40 proc., choć sama spółka mówi o kilkunastoprocentowej rentowności. Utrata Telekomunikacji Novum może oznaczać dla spółki ubytek 20 proc. przychodów. W pierwszym półroczu Grupa Kapitałowa Mediatel miała 1,4 mln zł zysku z działalności operacyjnej przy 29,9 mln zł przychodów. W analogicznym okresie ubiegłego roku było o odpowiednio 0,4 oraz 29,4 mln zł.

— Nasza umowa z Telekomunikacją Novum nie wygasła. Okres wypowiedzenia trwa siedem miesięcy. To dużo czasu — mówi Mirosław Janisiewicz, prezes i akcjonariusz Mediatela. Menedżer firmy należącej do grupy NFI Magna Polonia dodaje, że Novum migruje klientów do innego operatora hurtowego.

— Migracja części klientów Telekomunikacji Novum i rozwiązanie umowy z UPC nie będą miały wpływu na sytuację spółki w tym roku. Nie zaważyły na wynik po dziewięciu miesiącach. Zyskujemy innych klientów — mówi Mirosław Janisiewicz.

…klient się sądzi

Z UPC Mediatel znajduje się na sądowej ścieżce.

— Mamy roszczenie wobec UPC warte 2 mln zł. Spółka nie płaciła nam całości faktur. Spodziewamy się wyroku w grudniu tego roku — mówi Mirosław Janisiewicz. Największy w Polsce operator sieci kablowej twierdzi, że to Mediatel jest mu winien pieniądze.

— UPC nie uznaje żądań Mediatela oraz stoi na stanowisku, że to Mediatel ma zobowiązania płatnicze wobec UPC. Rozliczenia finansowe między stronami są kwestią sporną, którą rozstrzygnie sąd — mówi Patrycja Gołos z UPC. Na rynku sporo mówi się o problemach Mediatela z płynnością i ze spłatą zobowiązań.

— Faktycznie, mieliśmy przejściowe problemy z cash flow. Ale nasi partnerzy handlowi wykazali się elastycznością i zawarliśmy porozumienia w sprawie ratalnej spłaty zobowiązań. Spłaciliśmy je w ciągu pierwszego półrocza tego roku. Tymczasem audytor wskazywał na zagrożenie kontynuacji działalności, jeśli zarząd nie poczyni działań naprawczych.

Tymczasem staramy się poprawić sytuację — mówi Mirosław Janisiewicz.

Jego zdaniem, rynek hurtowy jest bardzo perspektywiczny. Do tego spółka zakończyła restrukturyzację, co poprawia jej rentowność.

— Zakładamy utrzymanie kilkunastoprocentowej rentowności i obecnych przychodów. To plan na najbliższy rok — mówi Mirosław Janisiewicz.

OKIEM EKSPERTA

Na granicy

GRZEGORZ BERNATEK

Sszef działu analiz Audytela

półka, która nie ma infrastruktury dostępowej i koncentruje się głównie na handlu hurtowym, działa na kapryśnym rynku. Operatorzy podbierają sobie klientów, walcząc o nich jedynie ceną. Niektórzy klienci zmieniają operatora czasem co miesiąc. Ten biznes jakoś funkcjonuje, ale — jak pokazują wyniki roczne spółki — jest na granicy opłacalności.