Menedżerowie coraz przychylniej patrzą na AI

Justyna Klupa
opublikowano: 2024-11-19 20:00

Ponad 80 proc. przedsiębiorstw korzysta ze sztucznej inteligencji w co najmniej jednym obszarze swojej działalności. Dzięki stosowaniu AI ich kadra może skupić się na bardziej złożonych zadaniach.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Dlaczego przedsiębiorcy wdrażają w firmach narzędzia oparte na sztucznej inteligencji?
  • Jak menedżerowie oceniają przygotowanie swoich pracowników do obsługi nowych technologii?
  • W jakich obszarach działalności najlepiej sprawdza się sztuczna inteligencja?
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Przedsiębiorcy coraz chętniej wdrażają w firmach narzędzia oparte na AI. Z raportu SAP Polska pt. „Biznes napędzany cyfrowo – czy przez ludzi? AI, ESG i fundusze unijne z perspektywy polskich menadżerów” wynika, że aż 83 proc. respondentów korzysta ze sztucznej inteligencji w co najmniej jednym obszarze swojej działalności, co oznacza, że realnie wspiera ona właścicieli firm nad Wisłą.

Co skłania przedsiębiorców do inwestycji w AI? Z raportu wynika, że motywuje ich do takich działań przede wszystkim możliwość szybkiej personalizacji efektów pod potrzeby firmy (42 proc. wskazań), niskie koszty wdrożenia rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji (38 proc.) oraz dostępność gotowych produktów, co eliminuje konieczność budowy systemów od podstaw (35 proc.). Co ważne, AI nie jest postrzegana jako konkurencja i zamiennik pracowników, ale narzędzie, które zwiększa efektywność operacyjną przedsiębiorstw.

Gdzie się przydaje

Z raportu wynika, że firmy, które jeszcze nie wdrożyły rozwiązań opartych na AI, widzą jej potencjał przede wszystkim w cyberbezpieczeństwie, automatyzacji procesów i logistyce. Różni się to od odpowiedzi firm, które już korzystają ze sztucznej inteligencji. Doceniają one jej rolę głównie w marketingu, sprzedaży i automatyzacji. Sztuczna inteligencja może również wzmacniać tworzenie oprogramowania, analizy danych i personalizację ofert. Z kolei największe trudności firmy mają z wdrożenie jej w takich obszarach jak HR i kadry, zakupy, cyberbezpieczeństwo i project management.

– Generatywna AI to zdecydowanie rewolucyjna technologia, której potencjał docelowo wpłynie właściwie na każdy aspekt naszego życia. Świadomość konieczności budowania kompetencji cyfrowych „cloud mindset”, wchodzenia w interakcje z różnymi modelami LLM, aplikacjami Gen AI oraz umiejętność tworzenia własnych modeli AI jest kluczem do sukcesu dla przedsiębiorców, którzy myślą nie tylko o krótkoterminowej optymalizacji procesów, ale przede wszystkim o długoterminowym celu: tworzeniu interdyscyplinarnego środowiska dla innowacji „człowiek- maszyna” i budowaniu odpornej na zakłócenia strategii wzrostu – mówi Marcin Demkiw, dyrektor ds. wsparcia sprzedaży w SAP Polska.

Cenne zastępstwo

Prawie połowa respondentów przyznaje, że rozwój sztucznej inteligencji skutkuje zmianą niektórych stanowisk. Nie oznacza to jednak zmniejszenia zatrudnienia – AI nie zabiera pracy, a dzięki jej stosowaniu zatrudnieni mogą skupić się na bardziej złożonych projektach. 57 proc. ankietowanych uważa, że sztuczna inteligencja eliminuje powtarzalne obowiązki. Z kolei 49 proc. sądzi, że wdrożenie rozwiązań opartych na AI znacząco usprawniło funkcjonowanie ich firm lub może zwiększyć optymalizację pracy.

Z raportu wynika, że 73 proc. badanych menedżerów pozytywnie ocenia poziom tzw. „kompetencji przyszłości” wśród swoich pracowników. 40 proc. respondentów uważa, że ich podwładni są dobrze przygotowani do pracy z technologią AI, natomiast 32 proc. dostrzega u nich luki kompetencyjne, które mogą utrudniać skuteczne wdrażanie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji.