Meridiam wyda miliard euro na infrastrukturę

Katarzyna Kapczyńska
opublikowano: 10-06-2011, 00:00

Francuska grupa wkrótce zbierze kapitał na projekty w Europie Środkowo-Wschodniej. Priorytetem jest Polska.

Francuzi zaproszą do inwestycji fundusze emerytalne: PZU, Aviva, ING i Allianz

Francuska grupa wkrótce zbierze kapitał na projekty w Europie Środkowo-Wschodniej. Priorytetem jest Polska.

Francuski fundusz infrastrukturalny Meridiam jest w Polsce znany z inwestycji w Autostradę Wielkopolską, która zarządza autostradą A2 Konin —Nowy Tomyśl i buduje odcinek do Świecka. Nie zamierza poprzestać na tych projektach.

— Kończymy budowę finansowania funduszu Meridiam Infrastructure Europe II, który do końca roku będzie dysponował kapitałem wysokości 1 mld EUR. Zamierzamy przeznaczyć te pieniądze na projekty infrastrukturalne realizowane w modelu publiczno-prywatnego partnerstwa m.in. w Europie Środkowo-Wschodniej, zwłaszcza w Polsce — mówi Peter Haykowski, dyrektor inwestycyjny Meridiam Infrastructure.

Do tej kwoty dodane jest 100 mln EUR kapitału z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju przeznaczonego na polskie projekty. Ile zostanie wydane nad Wisłą Peter Haykowski nie ujawnia, bo wszystko zależy od projektów, w które uda się wejść funduszowi.

Emerytura z autostrady

Meridiam przygotowuje się m.in. do przetargu na budowę i eksploatację autostrady A1 Tuszyn — Pyrzowice, który ma być ogłoszony do końca tego roku.

— Kapitał własny potrzebny do realizacji tej inwestycji szacujemy na około 200 mln EUR, ale jesteśmy też zainteresowani odcinkiem A2 z Warszawy do wschodniej granicy Polski oraz wejściem w budowę i zarządzanie innymi obiektami — spalarniami śmieci, oczyszczalniami ścieków, a także szpitalami, szkołami itp. w modelu PPP. Mniej interesują nas już jednak projekty istniejące, chcemy wchodzić w inwestycje green field — wylicza Peter Haykowski.

Fundusz nie zamierza działać sam. Oprócz generalnych wykonawców do większych projektów będzie zapraszał partnerów finansowych.

— Akcjonariuszami Meridiamu są fundusze emerytalne z całego świata. W Polsce chcemy zaprosić do współpracy cztery największe fundusze emerytalne — dodaje przedstawiciel Meridiamu.

Mowa o OFE PZU, Aviva, ING oraz Allianz. Nie chodzi tlko o zaproszenie ich do akcjonariatu, ale także do finansowego zaangażowania w poszczególne projekty transportowe.

— Fundusze emerytalne mają określone zasady budowy portfeli inwestycyjnych. My proponujemy im zaangażowanie kapitału w projekty o długoterminowej stopie zwrotu — powyżej 20-25 lat — zabezpieczone przed inflacją, czyli bezpieczne i o wysokiej rentowności — mówi Peter Haykowski.

Fundusz emerytalny współinwestowałby projekty PPP i zarabiał na zarządzaniu nimi przez dwie czy trzy dekady.

Budżet nie obciążony

Peter Haykowski przekonuje też, że PPP nie musi obciążać budżetu państwa czy gmin gwarancjami, co jest istotne przy wysokich deficytach.

— Europejski Bank Inwestycyjny jeśli kredytuje projekt kwotą 200-300 mln EUR, nie wymaga gwarancji. Jeśli zaangażowanie jest wyższe i sięga 50 proc. albo więcej wartości inwestycji to też można obejść się bez gwarancji państwowej. Banki komercyjne przy projektach bazujących na opłacie za dostępność [stawki ustala państwo i bierze na siebie ryzyko natężenia ruchu — przyp. red] nie zawsze oczekują gwarancji — dodaje Peter Haykowski.

Pół wieku z Meridiamem

Sponsorami funduszu Meridiam są głównie firmy z grupy Credit Agricole. Spółka wchodzi zazwyczaj w realizację i zarządzanie projektami na ponad 25 lat. Ma nawet w portfelu zarządzanie przez 52 lata — drogą IH-635 w Dallas w Stanach Zjednoczonych.

Oprócz operowania na polskiej A2 z Konina do Świecka. Meridiam zarządza też autostradami u naszych sąsiadów: w Niemczech drogą Malsch-Offenburg, a na Słowacji — Nitra—Tekowskie.

okiem PTE

Czekamy na konkrety

Grzegorz Chłopek, członek zarządu ING PTE

Nie mamy na stole projektu i propozycji współpracy, więc trudno mi to komentować. Jeśli jednak projekt będzie ciekawy i spełni prawne wymogi związane choćby z naszymi limitami inwestycyjnymi, to z pewnością go przeanalizujemy i zastanowimy się, czy warto w niego wejść.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Meridiam wyda miliard euro na infrastrukturę