Merlin wyskoczył z Czerwonej Torebki

opublikowano: 20-06-2017, 22:00

Dotychczasowy dzierżawca internetowej marki przejął ją z rąk Mariusza Świtalskiego. To nowe otwarcie dla niegdysiejszego lidera e-handlu

7 mln zł przychodów, ale też niemal 2,5 mln zł straty — tak w telegraficznym skrócie wyglądały wyniki Merlin Group po pierwszym kwartale 2017 r. Niezbyt imponujące jak na stare, dobre czasy, gdy Merlin potrafił przynieść zysk przy przychodach na poziomie 100 mln zł rocznie. Topmall, który wskrzesił upadłą markę, dzierżawiąc ją z rąk giełdowej Czerwonej Torebki, właśnie postawił kolejny krok na niełatwej drodze do rentowności. Niegdysiejszy lider e-handlu porozumiał się z Mariuszem Świtalskim w sprawie przejęcia spółki Magus od Czerwonej Torebki i FIZ Sowiniec (wehikuł rodziny Świtalskich).

NA WŁASNY RACHUNEK: Łukasz Szczepański, prezes Merlin Group, po kilku miesiącach negocjacji dopiął swego — wykupił brand z rąk Mariusza Świtalskiego i Czerwonej Torebki.
Zobacz więcej

NA WŁASNY RACHUNEK: Łukasz Szczepański, prezes Merlin Group, po kilku miesiącach negocjacji dopiął swego — wykupił brand z rąk Mariusza Świtalskiego i Czerwonej Torebki. Fot. Marek Wiśniewski

— W ramach nowej emisji Czerwona Torebka obejmie 13,8 mln akcji Merlin Group, czyli ok. 19 proc. My zaś przejmiemy Magusa z całym dobrodziejstwem inwentarza, w tym z kluczową dla nas pozycją — prawami do marki merlin.pl — podkreśla Łukasz Szczepański, prezes i jeden z największych akcjonariuszy Merlin Group.

Miliony plus garb

Jednak Magus nie kończy się na znakach towarowych. To spółka w stanie upadłości układowej, jeszcze przed finalnymi negocjacjami z kilkuset wierzycielami, którym zalega ponad 50 mln zł. To głównie więksi i mniejsi dostawcy książek i zabawek, obecnie handlujący z Merlin Group. Układ Magusa był możliwy, bo 10-letnia dzierżawa marki Merlin oznacza comiesięczną opłatę wysokości 5 proc. od obrotów. Tylko w pierwszym kwartale same opłaty na rzecz Magusa stanowiły równowartość 15 proc. straty Merlin Group. Przy obecnej kapitalizacji Merlin Group na poziomie 77 mln zł wartość marki Merlin została wyceniona na ponad 14,5 mln zł. Ale trzeba pamiętać o balaście długów, obniżającym wycenę Magusa.

— Przejmując Magusa, bierzemy odpowiedzialność za dalsze prowadzenie postępowania upadłościowego i to my będziemy negocjować warunki układu. Jest to o tyle dobre, że pomoże wyjaśnić sytuację z naszymi dostawcami będącymi zarazem wierzycielami Magusa i da możliwość wszystkim stronom wspólnego budowania biznesu na lepszych warunkach handlowych — podkreśla Łukasz Szczepański.

Skok na święta

Obecnie — nie tylko wobec upadku Merlina na początku 2016 r., ale również w związkuz kłopotami płynnościowymi sieci Matras, wydawcy i hurtownicy patrzą e- -handlowi na ręce, unikając dłuższych okresów kredytów kupieckich lub sprzedając towar z wyższą marżą i za gotówkę. To — w połączeniu z m.in. kosztami outsourcingu magazynu — powodowało, że pomimo szybkiego wzrostu przychodów Merlin nie miał co marzyć o rentowności na konkurencyjnym rynku. — Przygotowanie propozycji układowych dopiero przed nami, ale nie ukrywam, że punktem wyjścia nie będzie poziom 100 proc. zobowiązań — podkreśla Łukasz Szczepański, zapowiadając jednocześnie, że wszystko wskazuje na to, że tegoroczny cel 50 mln zł przychodów Merlin Group zostanie zrealizowany z nadwyżką. Spółka właśnie uruchomiła własny magazyn pod Warszawą i nastawia się na obsługę do miliona przesyłek w tym roku. Z własną logistyką jest w stanie zaoszczędzić nawet połowę kosztu obsługi zamówienia.

— Te wszystkie elementy umożliwią nam osiągnięcie rentowności w przyszłym roku. Mając markę i własny magazyn, jesteśmy w stanie podjąć ryzyko dużej kampanii marketingowej i nagłego skoku liczby zamówień. Przed Bożym Narodzeniem na marketing wydamy kilka milionów złotych — zapowiada prezes spółki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karol Jedliński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu