Microsoft chce utworzyć ekosystem

Wojciech Chmielarz
opublikowano: 21-11-2007, 00:00

Ekosystem to pojęcie biologiczne. Według Neila Hollowaya, może mieć sporo wspólnego z biznesem. Marketing czy nowe spojrzenie?

Ekosystem to pojęcie biologiczne. Według Neila Hollowaya, może mieć sporo wspólnego z biznesem. Marketing czy nowe spojrzenie?

„Puls Biznesu”: Firma badawcza IDC w swoich badaniach opisuje ekosystem Microsoftu. W jego skład wchodzi prawie pół miliona firm na całym świecie. Czym jest ten ekosystem?

Neil Holloway, wiceprezes do spraw strategii Microsoft International: Naszym zamierzeniem jest tworzenie platformy, która umożliwia innym firmom — producentom komputerów, oprogramowania, dostawcom szkoleń i innych usług IT, aby rozwijały swoją działalność i odnosiły sukces we współpracy z Microsoftem. Tak więc ekosystem to wszystkie nasze firmy partnerskie, które chcą świadczyć usługi na bazie naszej technologii. Warto dodać, że według szacunków IDC w Polsce, w tak pojętym ekosystemie, jaki tworzy się wokół Microsoftu, zatrudnionych jest około 50 proc. wszystkich pracowników sektora IT.

Jak w takim razie wyglądają więzi pomiędzy Microsoftem a jego ekosystemem?

Działalność Microsoftu jest ściśle związana z firmami, które wchodzą w skład ekosystemu. Naszą rolą jest przygotowanie na tyle atrakcyjnej platformy, żeby firmy chciały pisać na nią oprogramowanie, bez względu na to, czy będą to gry, czy programy wspomagające zarządzanie. Im więcej będzie tych aplikacji, tym większa będzie konkurencja. Im większa konkurencja, tym niższe ceny. Im niższe ceny, tym więcej ludzi korzysta z platformy. Im więcej ludzi korzysta z platformy, tym większa motywacja, żeby pisać nowe aplikacje. I tak koło się zamyka.

Jaka jest strategia Microsoftu na najbliższe lata?

Nadal widzimy wielką szansę w rozwoju i sprzedaży oprogramowania dla biznesu i mam tu na myśli zarówno rozwiązania desktopowe, jak i serwerowe, a także systemy wspierające zarządzanie. Zdecydowanie chcemy też rozwijać naszą obecność w segmencie szeroko pojętej rozrywki, w tym również online. Chodzi tu m.in. o korzystanie z gier komputerowych za pośrednictwem sieci czy dostarczanie telewizji przez internet. Rozwijamy także nasze rozwiązania dla zintegrowanej komunikacji, a także kolejne wersje systemu operacyjnego dla telefonów komórkowych. Obecnie klienci inwestują głównie w sprzęt, w przyszłości rynek będzie dojrzewał, a udział wydatków na oprogramowanie w całości inwestycji na IT będzie rósł.

Za ile lat polski rynek IT może osiągnąć taką dojrzałość?

Trudno to oszacować jednoznacznie, ale proces jest w toku. Komputery stają się coraz powszechniejsze, ma je już blisko 50 proc. gospodarstw domowych. Nieco gorzej prezentują się wyniki dotyczące internetu, bo szerokopasmowy dostęp deklaruje zaledwie 22 proc. gospodarstw domowych. Z drugiej strony, więcej gospodarstw korzysta z telefonu komórkowego niż ze stacjonarnego. Te zmiany stwarzają możliwości biznesowe, ale jednocześnie pozwalają prognozować przyszłe trendy. Nie waham się powiedzieć, że w niedalekiej przyszłości będziemy świadkami coraz bardziej zintegrowanej komunikacji. Auto będzie dostosowywać się do stylu jazdy kierowcy i np. włączać jego ulubioną muzykę. Lodówka będzie proponować przepisy na dania, które można przygotować ze znajdujących się w niej produktów.

Jakie jest miejsce Polski w tych planach?

Polska jest ważnym rynkiem. Przez 15 lat działalności polski oddział Microsoftu z kilkuosobowego biura urósł do dynamicznie rozwijającej się organizacji, która zatrudnia przeszło 250 osób. Nie przypadkiem to właśnie w Polsce uruchomiono Centrum Inżynierii Oprogramowania, które zapewnia oddziałom firmy na całym świecie obsługę wewnętrznie wykorzystywanych przez Microsoft systemów i aplikacji. Dodatkowo, również w Polsce działają dwa Centra Innowacji Microsoftu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wojciech Chmielarz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu