MILLENNIUM CHCE OFEROWAĆ POLISY

Tomaszkiewicz Beata, Kobosko Michał
opublikowano: 1999-09-13 00:00

MILLENNIUM CHCE OFEROWAĆ POLISY

Grupa BIG BG zamierza nadal rozwijać dwie niezależne sieci detaliczne

Na przełomie września i października bank Millennium zaoferuje klientom karty kredytowe Visa Classic i Gold, a w przyszłym roku kartę American Express. Firma przygotowuje się także do wprowadzenia oferty ubezpieczeniowej we współpracy z partnerem strategicznym Banco Comercial Portugues.

Urozmaicenie oferty Millennium (pionu bankowości detalicznej BIG Banku należącego do grupy BIG Banku Gdańskiego) z jednej strony wynika ze strategii, z drugiej — wymuszają je rynkowe realia. Dotychczas 70 proc. klientów przeniosło do Millennium rachunki z innych banków. Tylko 30 proc. to osoby, które wcześniej nigdzie nie miały konta.

— Najlepsi klienci już wybrali swoje banki. Pozostała grupa nie była dotychczas zainteresowana usługami bankowymi ze względu na niskie dochody. Jeśli chce się wygrać z konkurentami, trzeba stworzyć korzystniejszą ofertę — mówi Lech Kurkliński, szef projektu Millennium.

Konkurencja z Lukasem

— Wejście na rynek równolegle z nami Handlobanku, czyli pionu bankowości detalicznej Banku Handlowego, mocno nas zdopingowało. Ale Handlobank przyjął inną strategię rozwoju, opartą na dużo mniejszej sieci oddziałów, jest to mniej niż jedna czwarta w stosunku do naszych planów. Dlatego dziś najpoważniejszym nowym konkurentem jest Lukas Bank. Jego tempo rozwoju jest przedmiotem naszych analiz — dodaje szef Millennium.

Przyznaje, że zarówno Millennium, jak i Lukas walczą o tego samego klienta i budują częściowo pokrywającą się sieć oddziałów.

— Przy porównaniu projektów bankowości detalicznej widać ograniczone możliwości pewnych rozwiązań i łatwość ich kopiowania — twierdzi Lech Kurkliński.

Nowością Lukasa jest karta płatnicza wydawana razem z siecią hipermarketów Leclerc.

— Wykorzystanie wszystkich możliwości, jakie niesie ze sobą plastikowy pieniądz, jest również dla nas sprawą priorytetową — podkreśla szef Millennium, ale nie chce ujawnić swojej odpowiedzi na ruch konkurenta.

Plan w trzy lata

Na cały projekt Millennium udziałowcy – BIG BG i BCP przeznaczyli 140 mln USD (560 mln zł). Zaplanowano, że za te pieniądze powstanie 250 zinformatyzowanych oddziałów. Obecnie Millennium ma 74 placówki.

— Budowę sieci zakończymy w połowie 2001 r. Czy otworzymy więcej placówek, zależeć będzie tylko od potrzeb rynku — zapowiada Lech Kurkliński.

Dodaje, że sieć planowanej wielkości powinna być wystarczająca, zwłaszcza że instytucja nastawia się na obsługę klientów przez kanały bankowości elektronicznej i przez telefon.

— Na razie jest to centrum telefoniczne Bankolinia i około 500 bankomatów sieci Euronet, ale w planach mamy ofertę internetową — zaznacza Lech Kurkliński.

Dotychczas klienci Millennium otrzymywali tylko kartę Visę Electron, pozwalającą na korzystanie z pieniędzy leżących na koncie.

— Przez rok poznaliśmy naszych klientów i teraz możemy zaproponować bardziej wyszukane produkty. Jesienią zaoferujemy karty kredytowe Visa Classic i Visa Gold, a w przyszłym roku wprowadzimy karty AmEx. Dwie ostatnie wydamy klientom, którzy zarabiają powyżej średniej krajowej — zapowiada szef Millennium.

Będą dwie sieci

Nowe produkty mają pozwolić Millennium na zdobycie 4–5 proc. w rynku kont osobistych, a razem z BIG BG będzie to około 10 proc.

— Millennium rośnie w całej Polsce z wyjątkiem północy, gdzie swoje placówki rozwija BIG BG. Choć nasze dwie sieci będą podobne — małe oddziały z bankomatami i obsługą telefoniczną, to ze względu na swoją pozycję w regionie gdańskim zostanie tam zachowana marka BIG BG — informuje Lech Kurkliński.

Dodaje, że instytucje przygotowują się do unifikacji operacyjnej, czyli ujednolicenia systemu informatycznego, obsługi i produktów.

Millennium z polisą

Millennium interesuje się sprzedażą polis ubezpieczeniowych, działalnością maklerską (taką jak dystrybucja funduszy inwestycyjnych), a nawet leasingową. Tu również ma być wykorzystane doświadczenie portugalskiego BCP.

Lech Kurkliński nie chce na razie ujawnić szczegółów planów. Równie enigmatycznie odpowiada na pytania o liczbę klientów.

— Po pierwszych kilku miesiącach i intensyfikacji kampanii promocyjnej liczba klientów zaczęła szybko rosnąć. Ale te informacje zostaną przekazane wraz z zakończeniem pierwszego roku działalności — mówi szef Millennium.

BCP obejmie udziały

Kiedy Millennium debiutowało, zapowiadano, że BCP wejdzie do BIG Banku (dawnego Łódzkiego Banku Rozwoju). Minął rok i nic takiego się nie wydarzyło.

— Trwają przygotowania pod względem formalnym i organizacyjnym do tego, by BCP stało się 45-proc. akcjonariuszem Millennium. Jednak osiągnięcie tego celu uwarunkowane jest nie tylko wolą polskiego i portugalskiego partnera, ale również instytucji zewnętrznych — mówi jedynie Lech Kurkliński, nie chcąc spekulować, za ile miesięcy zmieni się akcjonariat jego firmy.

ROZBIEŻNOŚĆ: Konkurencja szacuje liczbę kart wydanych klientom banku Millennium na około 45 tys. Lech Kurkliński, szef Millennium, przekonuje, że jest ich znacznie więcej. Na zdjęciu z lewej: dyskretna willa na warszawskiej Saskiej Kępie, w której mieści się sztab dowodzenia Millennium. fot. MP