Mniej, ale więcej

Alina Treptow
22-02-2010, 00:00

Przemysł targowy w Polsce to 260 imprez rocznie, 30 tys. wystawców i ponad milion zwiedzających.

Spadła liczba wystawców, ale przybyło zwiedzających

Przemysł targowy w Polsce to 260 imprez rocznie, 30 tys. wystawców i ponad milion zwiedzających.

— Liczba zwiedzających targi rośnie nieprzerwanie mimo kryzysu, co świadczy o tym, że przez tę istotną grupę targi są uznawane za znakomite narzędzie osobistej komunikacji biznesowej — twierdzi Bogusław Zalewski, prezes Polskiej Izby Przemysłu Targowego.

Organizatorzy targów wiedzą o kryzysie sporo. Ich klientami są przecież przedsiębiorcy z niemal wszystkich branż.

— Na szczęście w branży targowej kryzys nie dotknął wszystkich dziedzin. W ubiegłym roku znakomicie wypadły Targi Stomatologiczne Krakdent, Targi Ksiażki czy Targi Wyposażenia Hoteli, Restauracji i Kawiarń — Horeca. Jednak dekoniunktura w polskiej i światowej gospodarce wpłynęła na tryb podejmowania decyzji przez wystawców — dłużej się zastanawiają, zgłaszają się na targi w ostatniej chwili, co utrudnia organizację — mówi Grażyna Grabowska, prezes Targów w Krakowie.

Największy polski organizator wystaw — Międzynarodowe Targi Poznańskie (MTP), mimo spadków, które go też nie ominęły, przekonuje, że targi wyszły z kryzysu obronną ręką, a wyniki finansowe są takie, jakich oczekiwano.

— Zysk netto jest niższy niż rok wcześniej, ale wyniósł tyle, ile planowaliśmy. Wynika to z tego, że w 2009 r. organizowaliśmy konferencje klimatyczną, dzięki której zysk był dużo wyższy. Poza tym zanotowaliśmy minimalny spadek wynajętej powierzchni, ale nie traktujemy tego jako porażki. Najważniejsze, że liczba zwiedzających jest ta sama, co znaczy, że potencjał rynku targowego pozostał na tym samym poziomie — podkreśla Tomasz Koberski, wiceprezes MTP.

Mimo różnic między ośrodkami targowymi niemal wszystkie zanotowały spadek wynajętej powierzchni i liczby wystawców. Wszędzie jednak organizatorzy mogli liczyć na zwiedzających.

— Na tle trudnej sytuacji gospodarczej wstępne statystyki za 2010 rok są satysfakcjonujące. Nieznacznie, bo o niespełna 2 proc. spadła u nas wielkość wynajętej powierzchni i liczba wystawców. Zwiększyła się za to liczba zwiedzających i można powiedzieć, że jak na rok kryzysu bardzo, bo aż o 10,2 proc. Ma to bezpośredni związek ze spadkiem liczby wystawców. Ci bowiem, którzy nie zdecydowali się zbudować stoiska na danej wystawie, przyjechali na nią, by spotkać się ze swoimi kontrahentami — zauważa Andrzej Mochoń, prezes zarządu Targów Kielce.

Kryzys sprawił jednak, że coraz więcej organizatorów targów zaczęło szukać innych dziedzin, na których mogliby zarabiać.

— MTP zajmują się też organizowaniem konferencji. W tej dziedzinie zanotowaliśmy 30 proc wzrost: w 2008 r. przychód z działalności konferencyjnej wynosił około 8 mln zł, a rok później ponad 10,5 mln zł, co stanowi blisko 10 proc. całkowitego przychodu MTP — informuje Tomasz Kobierski.

O organizowaniu konferen-cji myślą i inni, np. w Kielcach.

Polski rynek targowy wciąż jest bardzo scentralizowany. Jeszcze 20 lat temu istniał w zasadzie tylko jeden ośrodek wystawienniczy — w Poznaniu. Teraz jest ich, co prawda, kilka, ale największą część tego rynku dzielą między siebie dwaj organizatorzy — MTP (prawie 50 proc.) i Targi Kielce (22 proc.). Tak silna centralizacja to spora bariera w rozwoju tego sektora. Poza tym, aby gonić takich liderów jak np. Niemcy, trzeba nie tylko pieniędzy, ale i zmiany podejścia do targów.

— Brakuje nam docenienia roli przemysłu targowego przez większość mediów i środowiska opiniotwórcze i na tym się aktualnie skupiamy w pracy Polskiej Izby Przemysłu Targowego. Ciągle wiele osób nie odróżnia giełdy czy jarmarku od targów branżowych i nad tym trzeba popracować — uważa Grażyna Grabowska, prezes Targów w Krakowie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Alina Treptow

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Firmy / Mniej, ale więcej