Mniej optymizmu w sektorze MSP

opublikowano: 17-08-2017, 22:00

Firmom spadają nastroje, a wraz z nimi skłonność do inwestycji. Cięcia będą dotyczyły głównie wydatków na marketing i podnoszenie kwalifikacji kadry.

Od końca ubiegłego roku mikro-, małe i średnie firmy miały coraz bardziej pozytywne nastawienie wobec perspektyw gospodarki i sytuacji własnego biznesu. Teraz ten trend się odwraca — wynika z najnowszego Skanera MSP, badania przeprowadzanego co kwartał przez Instytut Keralla Research na próbie 500 firm. Wskaźnik KERNA obrazujący nastroje wyniósł 62,81 pkt. na minusie, czyli spadł o 12,11 pkt. w porównaniu z poprzednim. Może on przyjmować wartość od minus 100 do 100, a im jest niższy, tym gorsze nastroje przedsiębiorców.

— Mamy do czynienia ze znacznym odpływem grupy firm, które w ubiegłym kwartale prognozowały pozytywny scenariusz dla polskiej gospodarki i kondycji własnego biznesu, do grupy tych, które w ciągu najbliższych trzech miesięcy nie spodziewają się żadnych istotnych zmian — mówi Izabella Młynarczyk, analityk rynku w Keralla Research. Prognozy są podobne w przypadku wszystkich badanych podmiotów, bez względu na ich wielkość i branże, w których działają. Kwartał wcześniej optymistyczny scenariusz co do sytuacji w gospodarce w najbliższym czasie zakładało 24 proc. badanych, a teraz tylko 13,2 proc.

Jeśli chodzi o kondycję ekonomiczną swojej firmy, obecnie 23,6 proc. ankietowanych uważa, że ulegnie ona poprawie. W poprzedniej edycji badania takich optymistów było o 16,2 proc. więcej. Pogorszenia spodziewa się natomiast 12,6 proc. firm. A wszystko mimo, że generalnie przedsiębiorcy lepiej oceniają oba aspekty (sytuację w kraju i własnej firmie) w drugim kwartale tego roku. Niestety, gorsze oceny niosą ze sobą mniejszą skłonność do wydawania pieniędzy. Index ZAIR, obrazujący skalę zakupów prowadzonych przez MSP, spadł do 62,28 pkt. na minusie. To o 5,58 pkt. mniej niż kwartał wcześniej.

Przedsiębiorców pytano o skłonność do inwestycji w ośmiu obszarach (platforma e-commerce, maszyny i technologie, flota, oprogramowanie, nieruchomości, szkolenia pracownicze, działania reklamowe, zatrudnienie nowych pracowników). Niemal w każdym z nich, w porównaniu z minionymi trzema miesięcami, mali i średni przedsiębiorcy mają mniej planów.

Największy spadek odnotowano w obszarze dotyczącym wydatków na działania marketingowe oraz podnoszenie kompetencji pracowników. Natomiast większy odsetek przedsiębiorstw planuje zwiększyć zatrudnienie oraz wdrożyć platformę do sprzedaży w internecie. Jeśli chodzi o inwestycje w środki trwałe, firmy w trzecim kwartale zamierzają kupować przede wszystkim nowe maszyny oraz wymienić firmową flotę.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Mniej optymizmu w sektorze MSP