Moda na szkło

Polacy polubili opakowania szklane. 89 proc. poleciłoby je, uważając, że są najlepszym wyborem dla zdrowia i środowiska.

To o 4 proc. więcej niż średnia europejska. Coraz więcej Europejczyków wybiera opakowania szklane. Decyduje o tym przede wszystkim rosnąca troska o środowisko naturalne. Nie bez znaczenia jest też dbałość o zdrowie. Widać to najlepiej w wynikach ankiety, przeprowadzonej pod koniec 2016 r., w porównaniu z identycznym badaniem wykonanym trzy lata temu. Wykorzystanie w życiu codziennym opakowań szklanych w Polsce wzrosło.

Najbardziej w kategoriach: ocet, wino i wino musujące, słodkie kremy do smarowania pieczywa, sosy do gotowania, żywność dla niemowląt, warzywa, desery i jogurty. W porównaniu ze średnią Unii Europejskiej jest wyższe w kategoriach: ocet, alkohol, soki, mleko, gotowe zupy; a niższe w przypadku słodkich kremów do smarowania pieczywa, win musujących, oleju, sosów do sałatek, przypraw, warzyw i jogurtów. Z zebranych danych wynika, że aż 54 proc. polskich konsumentów używa opakowań szklanych częściej niż trzy lata temu.

Ekologia to jedna z najważniejszych przyczyn, która powodują, że Polacy wybierają szkło. 78 proc. badanych uważa, że to najbardziej przyjazne dla środowiska opakowanie. Decyduje o tym głównie recykling butelek i słoików. 60 proc. przepytanych uważa, że opakowania szklane nie są szkodliwe dla otaczającej nas przyrody. Kolejnym powodem są względy zdrowotne i brak interakcji z żywnością — oba po 42 proc.

Takie wyniki nie dziwią, ponieważ gwarancja bezpiecznego przechowywania produktów w szkle jest istotna aż dla 64 proc. Polaków (o 6 proc. więcej od średniej europejskiej). Dodatkowo 67 proc. osób bez obaw wybiera napoje w szklanych butelkach i słoikach, a 61 proc. ankietowanych korzystałoby tylko z opakowań szklanych, jeśli byłoby to możliwe.

Ankietę online przeprowadziła agencja badawcza InSites Consulting na zlecenie Europejskiej Federacji Opakowań Szklanych (FEVE) w 11 krajach (Niemcy, Francja, Włochy, Wielka Brytania, Hiszpania, Austria, Chorwacja, Czechy, Polska, Słowacja i Szwajcaria) od 28 listopada do 14 grudnia 2016 r. Wzięło w niej udział 17 377 Europejczyków. Pierwsza próba objęła 13 054 osób w wieku 25-65 lat — w Polsce odpowiednio 499 ankietowanych, a druga 4 323 osoby w wieku 16-24 lata — w Polsce 304 respondentów.

— Polacy mają coraz większą wiedzę na temat używania opakowań szklanych. Cieszy to tym bardziej, że poszczególne wyniki są wyższe niż średnia w krajach unijnych. W tym roku planujemy razem z naszym ambasadorem Bartoszem Jędrzejakiem niestandardową kampanię, pokazującą przede wszystkim, jak prawidłowo segregować opakowania — mówi Barbara Maciałczyk z Ardagh Group, producenta opakowań szklanych, który koordynuje w Polsce działania Friends of Glass (Przyjaciół Szkła).

 Przyjaciele Szkła to europejskie forum, które wspiera i promuje prawo wyboru produktów spożywczych w opakowaniach szklanych. Skupia tych, którzy wierzą, że szkło jest najlepszym wyborem dla zdrowia rodzin i dla środowiska. Zostało powołane w 2009 r. przez FEVE w odpowiedzi na ogólnoeuropejskie badanie z września 2008 r., które pokazało, że 74 proc. europejskich konsumentów preferuje opakowania szklane do napojów i jedzenia. Dziś ten odsetek wzrósł do 87 proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Barbara Warpechowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Moda na szkło