Czytasz dzięki

Mów pracownikom, jak zwalczasz kryzys

opublikowano: 05-08-2020, 22:00

Zatrudnieni pomagają pracodawcom w dobie epidemii, godząc się na zmiany organizacyjne i cięcia czasu pracy, ale wciąż boją się jej utraty.

Solidarna współpraca pracowników i pracodawców odgrywa kluczową rolę w wychodzeniu firmy z kryzysu spowodowanego pandemią COVID-19. Tak ocenia 44,7 proc. pytanych Polaków i 48,6 proc. przedsiębiorców objętych badaniem przeprowadzonym w ubiegłym miesiącu przez SW Research w ramach kampanii „Solidarni Zwyciężymy” na zlecenie jej organizatora — Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR).

Celem kampanii jest m.in. promowanie historii radzenia sobie z kryzysem i współpracy międzyludzkiej w czasie walki ze skutkami pandemii koronawirusa. W lipcowym badaniu zapytano ankietowanych, w jaki sposób pracownicy mogą najbardziej skutecznie pomóc w tym swoim firmom. 40 proc. badanych stwierdziło, że zatrudnieni przede wszystkim powinni być wsparciem w zapewnieniu bezpieczeństwa w czasie pracy i zachowaniu restrykcyjnych warunków. Co trzeci respondent wskazał, że pracownicy pełnili istotną rolę przy dostosowywaniusię firmy do nowych zaleceń. W ocenie 35,4 proc. ankietowanych skutecznym sposobem pomocy dla pracodawcy była zgoda pracownika na obniżenie wymiaru czasu pracy, inne miejsce jej wykonywania lub zmiany organizacyjne. Co czwarta badana osoba wskazała, że ważnym zadaniem pracowników jest poszukiwanie nowych pomysłów oraz sposobów na radzenie sobie z trudnościami. Jednocześnie z ankiety wynika, że pracodawcy w znacznie większym stopniu doceniają kreatywność ludzi i ich gotowość na wprowadzenie zmian dostosowawczych.

Wyniki badania pokazują, że wprowadzana w przyspieszonym tempie praca w domu bardzo zachwiała relacjami zarówno szefostwa z pracownikami, jak i między osobami z zespołów. Problemem jest też poczucie izolacji i lęk o przyszłość. 32,8 proc. ankietowanych obawia się utraty pracy. Te aspekty wpłynęły na poziom motywacji do pracy. 33,6 proc. badanych pracodawców i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej zaobserwowało w ostatnim czasie mniejsze zaangażowanie pracowników w wykonywane obowiązki. Według organizatora kampanii takie dane nie powinny jednakdemotywować pracodawców, a raczej stać się wskazówką, o co trzeba będzie zadbać w przyszłości po pandemii. Co prawda bieżąca komunikacja z pracownikami, niezbędna w przeprowadzaniu zmian, może okazać się trudniejsza, ale nie można jej pominąć. Według badania prawie 55 proc. pracowników chciało być informowanych, jakie działania dla radzenia sobie ze skutkami kryzysu podejmuje firma, w której pracują.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Pandemia koronawirusa bardzo nas zaskoczyła, ale nauczyła pracodawców i pracowników dużej elastyczności, dostosowania się do kryzysowej sytuacji. Widzimy to praktycznie od początku uruchomienia przez nas tarczy finansowej. Wsparliśmy już ponad 335 tys. polskich firm i ponad 3 mln zatrudnionych w nich pracowników. To ich historie radzenia sobie z wyzwaniami, jakie przyniosła trudna rzeczywistość, stały się dla nas inspiracją do podjęcia kampanii „Solidarni Zwyciężymy” i konkursu promującego prawdziwych bohaterów — mówi Paweł Borys, prezes PFR.

Do konkursu można zgłaszać historie wyjątkowej i bezinteresownej pomocy osób prywatnych i firm oraz pomysłowego radzenia sobie w biznesie w okolicznościach pandemii.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane